Focus Media Groep samen met HUB Uitgevers

Haarlem, 9 juli 2010 - Nederlands oudste fotografiemagazine Focus gaat samen met HUB Uitgevers en versterkt daarmee zijn belangrijke positie binnen de fotografiemarkt.

Remco de Graaf treedt toe als aandeelhouder van Focus Media Groep en zal als uitgever de dagelijkse leiding gaan voeren van dit 97-jarige bedrijf. De huidige uitgever/directeur Dirk van der Spek blijft mede-eigenaar en zal zich na 30 jaar dagelijkse leiding nu meer richten op de internationale ambities van de nieuwe Focus Holding BV, de contacten met het Europese instituut EISA en het versterken van bestaande relaties.

Met de unieke krachtenbundeling van Dirk van der Spek, HUB Uitgevers en Remco de Graaf is een belangrijke stap gezet om de ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren. Als tijdschrift is Focus al bijna een eeuw leidend binnen de fotografiemarkt; ook heeft Focus een grote naam in het segment van foto- en studiefotoboeken. Nu worden de pijlen ook gericht op uitbouw van het merk richting internet, evenementen, mobiel en opleidingen.

Hiermee wordt Focus nog meer een springplank voor talent binnen de fotografie. Het fotografiemagazine heeft een rijke historie op dit vlak. Grootheden als Ed van der Elsken, Henri Berssenbrugge, Bern. F. Eilers, Martien Coppens en, recenter, Erwin Olaf, Carl de Keyzer, Inez van Lamsweerde en Rineke Dijkstra zetten allemaal door Focus hun eerste stap naar roem.

Dirk van der Spek is zeer verheugd met zijn nieuwe partners. "Remco de Graaf is een bekende naam in de tijdschriftenwereld. Zo maakte hij als hoofdredacteur ondermeer het fotografieplatform Zoom.nl groot. Met zijn visie, gekoppeld aan mijn ervaring, plus de kennis én de grote schaalvoordelen van HUB Uitgevers ontstaat iets speciaals waarbij we boven onszelf uitstijgen."

De nieuwe alliantie is voor HUB Uitgevers een logische stap in verbreding van het portfolio. Als één van de grootste ICT-uitgeverijen van de Benelux verbreedt het Haarlemse bedrijf zijn horizon. HUB-directeur Raimon Gort: "Als HUB zijn we strategisch bezig om ons portfolio te verbreden, zo hebben we recentelijk meerdere nieuwe initiatieven ontplooid. Met FotoMagazine is HUB al enige tijd actief in dit marktsegment, maar met Focus treden we nu ook toe tot het sterk groeiende segment van professionele fotografie en doen dat direct met een merk dat nu al bijna 100 jaar dé autoriteit is. Het is een gedroomde samenwerking. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor nog meer succes."

Noot voor de redactie (