Ingezonden persbericht


vrijdag 9 juli

De druk is eraf bij station Ceintuurbaan

Vandaag is om 11.10 uur de overdruk in de onderste verdieping van metrostation Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn teruggebracht tot nul en is de overdrukinstallatie uitgezet. Een belangrijke mijlpaal voor het diepste station van de Noord/Zuidlijn, gelegen in de Ferdinand Bolstraat.

Overdruk

Nadat vorige week het laatste betondeel van de onderste vloer is gestort, kon deze week begonnen worden met het geleidelijk verminderen van de overdruk. Overdruk is een veiligheidsmaatregel die noodzakelijk was om het risico op het omhoog komen van de grond te beperken. Nu kan worden gestart met het bouwen en storten van de tussenvloer, de voorzetwanden en de entree's , zodat het station over enkele jaren in ruwbouw klaar is.

Complex en diep

Station Ceintuurbaan is op papier één van de meest complexe stations van de Noord/Zuidlijn. Niet alleen ligt het station relatief dicht bij de huizen in de Ferdinand Bolstraat, het is ook het diepste station van de acht. In tegenstelling tot de andere stations van de Noord/Zuidlijn liggen bij Ceintuurbaan de perrons boven elkaar. In totaal bestaat het station uit 3 ondergrondse lagen: de verdeelhal op - 10 meter, het bovenste perron op -18 meter (richting noord) en het onderste perron op - 26,5 m (richting zuid).


1,8 bar

De bouw van het station startte in mei 2003 met het maken van betonnen diepwanden van 46 meter diep. Vervolgens werd het dak aangebracht en kon vanaf april 2007 worden begonnen met uitgraven. In de laatste fase was het noodzakelijk om te werken met overdruk, om opbarsten van de bodem te voorkomen. De maximale overdruk was 1,8 Bar, vergelijkbaar met de druk die duikers op 18 meter diepte voelen.

Zes weken sneller

Net als bij duikers moesten de bouwvakkers die onder overdruk werkten een tijd doorbrengen in een grote decompressietank voordat ze de werkruimte mochten betreden of verlaten. Iedereen moest in goede gezondheid zijn om dit fysiek zware werk aan te kunnen. Contractmanager Gerard Scheffrahn: "Ik heb groot respect voor de bouwers die deze klus hebben geklaard. Nota bene zes weken sneller dan verwacht . Ik heb dan ook vertrouwen dat de volgende fase eveneens voorspoedig verloopt."

Er zijn 3780 vrachtwagens met zand , veen en klei afgevoerd voor de totale ontgraving van het station. Voor alleen de onderste vloer is er circa 4620 kubieke meter beton en 900 ton staal gebruikt.