Ingezonden persbericht


Persbericht

David Schnell

Stunde

10 juli t/m 3 oktober 2010

GEM, Museum voor actuele kunst, Den Haag

Al eeuwenlang proberen kunstenaars beweging in schilderijen te suggereren. De Duitse kunstenaar David Schnell (Bergisch Gladbach, 1971) weet de illusie van vaart en diepte in duizelingwekkende combinaties van organische en kunstmatige elementen in zijn werk vast te leggen. Een extreem centraal perspectief kenmerkt zijn meeste werk, evenals het ontbreken van een verhalend element of een gebeurtenis. Schnell, opgeleid aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, behoort tot een succesvolle schildersgeneratie, vaak aangeduid als de Neue Leipziger Schule, waar onder anderen ook Matthias Weischer toe behoort. Deze groep van kunstenaars staat bekend om hun vakmanschap in zowel schilderkunst als in verschillende grafische technieken. Het GEM Den Haag eert deze talentvolle kunstenaar in de zomer van 2010 met een grote solotentoonstelling.

Herinneringen van de kunstenaar zelf staan aan de basis van zijn werk. Schnell wandelt graag door gebieden waar de natuur ooit de baas was maar waar de mens nu langzamerhand de overhand krijgt. Door parken rondom rijzige kastelen, door industriegebieden waar nieuwe recreatieterreinen worden aangelegd of speeltuinen, alles wat maar planmatig door de mens wordt ingericht heeft zijn aandacht. Met die herinneringen gaat hij vervolgens aan het werk, zonder foto of ander voorbeeld. Zo vermengen de natuurlijke en gecultiveerde elementen zich op het doek. Zijn kleurgebruik is zo extreem en intens dat de werelden die hij creëert ook wel doen denken aan de kunstmatige scènes uit computergames of sciencefictionfilms.

Het werk van Schnell, dat goed past in deze moderne tijd, wortelt ook in de traditie van de perspectivische landschapsschilderkunst. Zo vertoont zijn recente werk overeenkomsten met de impressionistische schilderkunst, in het bijzonder de waterlelies van Claude Monet. Ook Schnell plaatst in zijn schilderijen vluchtige en transparante kleurvlekken, die pas optisch mengen tot een landschap met gebladerte. Elementen van landschap en architectuur komen samen in de doeken van Schnell, waardoor hij de grenzen van de traditionele genreschilderkunst overschrijdt. De landschappelijke elementen van zijn werk doen romantisch aan, maar de snelheid en agressie van de 'vreemde' elementen steken daar scherp bij af.

Stunde is tot stand gekomen in samenwerking met het Kunstverein Hannover en het Museum Zu Allerheiligen in Schaffhausen, waarmee het GEM eerder succesvolle tentoonstellingen organiseerde, zoals overzichten van Matthias Weischer en Léopold Rabus. In het GEM bereikt de tentoonstelling haar grootste omvang, hier wordt naast de schilderkunst, die drie grote zalen beslaat, ook een serie kabinetten ingericht met grafiek; zeefdrukken en linoleumsneden, een selectie die nooit eerder te zien is geweest. In de dagen voorafgaande aan de opening zal Schnell een reusachtige, tijdelijke muurschildering vervaardigen.

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus die wordt uitgegeven in samenwerking met Hatje Cantz (¤24,95).

David Schnell vervaardigde speciaal voor het GEM een editie van 35 exemplaren, deze is tijdens de looptijd van de tentoonstelling te koop, ¤ 580,- (zonder lijst).



Ingezonden persbericht