Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


Holland belevenissen wereldwijd online real time te volgen

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) lanceert zaterdag samen met Mobypicture het platform now.holland.com waarop in real time alle berichten, foto's en filmpjes die op internet worden geplaatst rondom de WK-finale, te zien zijn. Het is voor het eerst dat een dergelijk platform wordt ontwikkeld ten behoeve van de promotie van Nederland.

Tijdens de WK-finale zondag, is het interessant te zien hoe anderen hetzelfde moment beleven. Het platform now.holland.com verzamelt alle berichten, foto's en filmpjes die wereldwijd via social media zoals Facebook en Twitter gedeeld worden. Wanneer hashtags als #NED, #WK2010, #Holland of #Oranje voorkomen, worden berichten real time gedeeld.

Oranje vlekken op de kaart

Op now.holland.com is te zien waar vandaan mensen hun berichten sturen en foto's uploaden. Hierdoor wordt de oranjekoorts zondag tijdens de finale over de hele wereld `zichtbaar'. Mathys van Abbe van Mobypicture: "Er worden op dit moment al 6 tweets, foto's en filmpjes per seconde op now.holland.com gedeeld. Dat betekent dat je tijdens de WK-finale of tijdens de huldiging van het Nederlands elftal bijvoorbeeld ruim 21 duizend items per uur, real time kunt bekijken."

Holland branding

Arjan van Well, directeur Marketing & Markets bij het NBTC: "Het NBTC is blij met de positieve impact die het behalen van de WK-finale heeft op het merk Holland. In landen waar mensen nog nooit van Nederland hebben gehoord, staan we ineens op de kaart. Dit merken we onder andere aan de bezoekersaantallen van de website www.holland.com. Die wordt de laatste dagen ruim twee keer zoveel bezocht dan normaal. Wij spelen hier als NBTC natuurlijk zoveel mogelijk op in om Nederland in het buitenland te promoten als toeristische en zakelijke bestemming. We maken hierbij gebruik van de oranjegekte om zo de wereld mee te laten delen in het typische oranjegevoel."