Watersportverbond - KNWV

Veertigste DELTAWEEK huldigt eigen zeilkampioenen

maandag 12 juli 2010

De organisatie van de veertigste DELTAWEEK huldigde zondagmiddag alvast haar eigen zeilkampioenen. In het slotweekend van deze jubileumeditie streden ruim veertig jachten om de Klassenkampioenschappen ORC Club Zuid 2010. Daarnaast telden de resultaten mee voor het totaalklassement van de DELTAWEEK 2010.

Beau Bateau in actie tijdens de Deltaweek De ongemeten boten, rond- en platbodems konden 's ochtends voor de deur van Jachtclub Colijnsplaat gewoon starten. Aan de andere kant van de Zeelandbrug bij de
ORC-klassen ging de wind pas 's middags aan.

De bries liet lang op zich wachten, maar trok na het keren van het tij flink aan tot circa 15 knopen. Tot opluchting van schipper Jan Bart werden rond 13.00 uur alsnog de boeien uitgelegd. Hij stond met zijn New Frontier J 35 slechts op een halve punt van de overallzege in de ORC 2 verwijderd. Met 26 boten was het de grootste vloot met een sterke competitie.

Bart: "Ik had er vertrouwen in dat we de Anne Mazurka nog konden pakken, maar we moesten wel starten. Gisteren hebben we drie races gevaren. Zij kwamen goed uit de startblokken, terwijl wij een
beginnersfout maakte. Het stroomde hard van de lijn af. Wij lagen er te ver vanaf en waren dus niet op tijd weg. De tweede wedstrijd wonnen we."

Daarna begon het tactische spel pas echt: "We hebben de Anne Mazurka helemaal weggebracht om maar zoveel mogelijk boten tussen ons te laten finishen. Dat lukte. Zij waren zevende en wij tweede. Vandaag konden we het afmaken." En zo won de New Frontier de DELTAWEEK in de ORC 2 en het Clubkampioenschap Zuid.

Beau Bateau, 'de schrik van de Oosterschelde'
Het Zeeuwse team van Beau Bateau (ORC 3) deed in beide weekends van de DELTAWEEK mee, maar bleef door de weeks in de haven wegens andere verplichtingen. Dat betekent dat schipper Henk van Zweden (Middelburg) en zijn bemanning viermaal in actie kwamen en viermaal wonnen ze. Ook al deden ze vrijdag niet mee aan de Veronicarace buitengaats, ze werden nog overtuigend de Clubkampioen ORC Club 3 t/m 5. De Beau Bateau schreef dit seizoen al drie van de vier evenementen op zijn naam.

"Ze zijn de schrik van de Oosterschelde", lacht Kees de Ridder. Van Zweden legt uit hoe je dat wordt: "In de eerste plaats probeer ik 'als' uit te sluiten, anders kan je niet winnen. Daarnaast ben ik van beroep jachttuiger, dus ik ben zeven dagen per week met zeilen bezig. Ik beschik momenteel over het best geprepareerde ORC 3-jacht van Nederland en als je dan ook het beste team hebt, komt het winnen vanzelf."

Van Zweden wees dit jaar Bas Meerman als crewmanager aan en die selecteerde een jeugdige bemanning. "Als schipper is het een lust om met dit team te varen. Het is het succes van het collectief." Maar het thuisfront speelt eveneens een belangrijke rol: "Als kind ben je in de sport afhankelijk van je ouders. Als man ben je dat van je vrouw. Ik heb het geluk dat zij erachter staat." Toch komt het dit succesteam niet vanzelf aanwaaien: "We hebben er onze stinkende best voor moeten doen, want L'Esprit du Morbihan is sterk." De Joyce Contrast 362 schreef het totaalklassement van de DELTAWEEK op zijn naam.

Sprinta-Sport plezier
Al zes jaar nemen ze hun Sprinta-Sport van de Braassem mee naar Zeeland. "We doen ook echt de hele week mee", aldus Impulse-schipper Baas. Dit keer was het raak en wonnen ze de DELTAWEEK in de ORC 4-klasse. "Als je alle meevaart, verzamel je punten", reageert Baas nuchter. Vooral vorig weekend was hij in gevecht met de dames van de Sjantilly. "Een paar keer was het verschil minder dan vijftien seconden."

Overige klassen
Opvallend waren de DELTAWEEK-eindzeges in de ORC 1 en ORC 5.
Organisator Kees van der Vaart: "Zowel de Shamrock als de Furie wonnen ooit de ongemeten klasse en dan krijg je een meting cadeau. Nu grijpen ze de eindoverwinning in de ORC." De Daikin Airco van Frans van der Heijden pakte in de ORC 1 het Clubkampioenschap ORC Club 1 Zuid. De Joyce van schipper Bezemer won het DELTWAWEEK klassement in de ORC 3. Bij de rond- en platbodems ging de winst naar de Schuimer van Overwater en Steenstra. De Sobra di Dios van Jan-Willem Tol krijgt een meting aangeboden door de andere ongemeten boten af te troeven. Bij de klassieke jachten ging de eer naar de Rigel van H.J. Jorissen.

Hiermee komt een einde aan een lange, gezellige en sportieve veertigste DELTWAWEEK met fantastische zeilcondities.

De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.deltaweek.nl.