Ingezonden persbericht


Nederlandse ov-bussen bijzonder schoon

Utrecht, 12 juli 2010

De Nederlandse ov-busvloot kleurt in rap tempo 'groen'. Niet letterlijk, maar voor wat betreft de milieuprestatie. Inmiddels is 60 procent van de bijna 5100 bussen zeer milieuvriendelijk: Euro V, EEV en hybride/elektrisch (CO2-arm). Met 2820 bussen is EEV (Enhanced Environmental-friendly Vehicles) nu de norm. De aantallen Euro II- en Euro III-bussen namen het afgelopen jaar sterk af, terwijl de hybride aandrijftechniek zijn opwachting maakte. Dit blijkt uit het overzicht dat het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) samenstelde. Op een poster is per concessie te zien hoeveel ov-bussen er rijden en welke milieuprestatie zij hebben. De poster is voorzien van een uitgebreide toelichting. De conclusie is dat de Nederlandse busvloot bijzonder schoon is.

De vergroening staat echter niet stil. Op 1 september a.s. gaat de nieuwe concessie Midden-Overijssel in en eind dit jaar volgen Gelderland en Zaanstreek. In al deze concessies komen EEV-bussen te rijden. Verder zijn ook de stadsvervoerbedrijven HTM en GVB bezig hun vloot te vernieuwen. De RET experimenteert vanaf september met twee zogeheten NEMS-bussen, die het brandstofverbruik nagenoeg halveren. En in Zuid-Holland Noord komen er na de zomer nog tien hybride bussen bij. Kortom, alle aanleiding om volgend jaar een update te maken van deze poster.

|                     |2010     |2009     |
|Euro 0               |0        |6        |
|Euro II              |178      |541      |
|Euro III*            |1455     |2137     |
|Euro IV              |331      |317      |
|Euro V               |185      |259      |
|EEV**                |2820     |1765     |
|hybride, elektrisch  |67       |43       |
|Overig               |59       |63       |
|totaal               |5095     |5131     |
U kunt de poster (gratis) bestellen via info@kpvv.nl of direct downloaden via de website van KpVV.


* Euro III: max. 5 gr NOx per kWh en max. 0,16 gram fijnstof (PM10) per kWh **EEV: max. 2 gr NOx per kWh en max. 0,02 gram fijnstof (PM10) per kWh.


---



Ingezonden persbericht