Verslag van het Rekenhof aan het federaal parlement over de organisatie en werking van de BBI

13/07/2010 09:00

COUR DES COMPTES - REKENHOF

Het verslag van het Rekenhof over de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) vormt een bijdrage aan de werkzaamheden van de bijzondere parlementaire onderzoekscommissie gewijd aan de grote fiscale fraudedossiers. Deze commissie had immers gesuggereerd dat het Rekenhof regelmatig audits zou uitvoeren over de werking van de belastingsadministratie. Het verslag van het Rekenhof formuleert een aantal pistes om de werking van de BBI te verbeteren.

De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) is binnen de FOD Financiën de administratie die belast is met de strijd tegen de grote georganiseerde fiscale fraude. Het Rekenhof heeft vijf essentiële aspecten van zijn werking onderzocht: de human resources, de selectie van fiscale onderzoeken, de beheersindicatoren, de duur van de onderzoeken en de aangiften bij het parket.

Het Rekenhof stelde geen enkele ernstige tekortkoming vast maar is van oordeel dat de organisatie van deze administratie op bepaalde punten toch beter zou kunnen.

Het personeelsbestand van de BBI is sinds 2000 met 12,5 % gegroeid, maar dit cijfer ligt nog steeds lager dan vooropgesteld in het kader van de Coperfinhervorming (622 medewerkers t.o.v. de huidige 493). Het personeel van de BBI bestaat voornamelijk uit medewerkers van andere fiscale administraties die op vrijwillige basis zijn gedetacheerd. De BBI is dan ook afhankelijk van de ingediende kandidaturen en het is dus niet zeker dat de diensten van de BBI voldoende geïnteresseerde en gekwalificeerde kandidaten zullen vinden voor een detachering.

De opdracht van de BBI moet duidelijker worden omschreven, wat de aard van de te bestrijden fiscale fraude betreft, zodat elke fiscale administratie binnen haar eigen bevoegdheden zou kunnen werken en er optimaal kan worden samengewerkt.

De efficiëntie van de selectie van onderzoeken binnen de BBI hangt af van het volume en van de kwaliteit van de ontvangen informatie over mogelijke fiscale fraude. Om die informatie beter te beheren, wordt momenteel een project inzake inputbeheer op touw gezet dat de selectie moet objectiveren en dat de onderzoeken van de BBI moet toespitsen op de essentie van de job. Een betere selectie van de onderzoeken (met name door middel van risicoanalyses) kan ervoor zorgen dat de onderzoeken sneller verlopen en betere resultaten opleveren.

Een aantal van de beheersindicatoren die de BBI momenteel gebruikt, zou moeten worden geherdefinieerd om het management meer nuttige en volledige informatie te verschaffen over alle essentiële taken, en de uitbouw van een strategische visie op de ontwikkeling van deze administratie mogelijk te maken.

De invorderingsstatistieken zijn momenteel niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg om de budgettaire impact te meten van het door de BBI geleverde werk.

De BBI zou over haar activiteiten rekenschap moeten afleggen door een bredere waaier aan cijfergegevens voor te leggen en, vooral, door de verstrekte gegevens meer te becommentariëren.

De procedure voor de aangifte bij het parket van stafrechtelijk te vervolgen misdaden en misdrijven die in de loop van de door de BBI gevoerde onderzoeken worden ontdekt, wordt niet in alle dossiers toegepast. De onvoldoende duidelijke administratieve normen inzake aangifte verhogen het risico dat de wet niet eenvormig wordt toegepast.

In zijn antwoord onderstreept de minister van Financiën een aantal punten uit het verslag die hij belangrijk acht en verwijst hij naar bepaalde recente ontwikkelingen (opheffing van het bankgeheim, samenwerking tussen de fiscale administraties en justitie, acties op internationaal vlak) die aan bepaalde aanbevelingen van het Rekenhof zouden moeten tegemoetkomen.


---

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.

Het integrale Bijzondere Belastinginspectie - Organisatie en werking werd aan het federaal parlement overhandigd. Dit verslag (60 p.), de samenvatting (2 p.) en dit persbericht zijn beschikbaar op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).

Contactpersoon:

Line Emmerechts

Cel Federale Publicaties

02 551 89 85

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel