Ingezonden persbericht


SP laakt knieval college voor Veolia in Hoefstraat

De Tilburgse SP-fractie wil van het college weten waarom verkeerswethouder Lauwerier (VVD) is gezwicht voor het dreigement van busvervoerder Veolia en het provinciebestuur om de vier bushaltes in de Hoefstraat te schrappen. Het plan om de straat een 30-kilometerzone te maken en de zijstraten van rechts voorrang te geven is daarmee van de baan. De SP wil dat de wethouder zijn besluit in het belang van de veiligheid en leefbaarheid in de wijk terugdraait. De SP vindt het onacceptabel dat een commercieel bedrijf als Veolia en de provincie het verkeersveiligheidsbeleid in Tilburg bepalen in plaats van de gemeente zelf.

Volgens de socialisten kan er namelijk precedentwerking optreden: Veolia kan nu op dezelfde manier de gemeente dwingen om haar plannen te wijzigen voor andere straten die op de nominatie staan om 30-kilometerzone te worden zoals de Waterhoefstraat en straten in Udenhout. De eerdere plannen voor de 30-kilometersnelheid in de Hoefstraat en voorrang vanuit de zijstraten zijn besproken met bewoners. Een deel van de Hoefstraat is al aangepast en smaller gemaakt. SP-woordvoerder Hans Kokke vraagt zich af of er met de wijkbewoners is gesproken over deze abrupte wijziging: "En hoe zit het met de verkeersveiligheid als in de smallere straat de maximum snelheid weer met 20 km. wordt opgeschroefd?" Kokke wijst op het toch al minimale verkeersveiligheidsbeleid van de gemeente: "Als de wethouder nu snelheid als uitgangspunt gaat nemen en de belangen van een machtige ondernemer belangrijker vindt dan die van wijkbewoners, komen veiligheid en leefbaarheid in Tilburg ernstig onder druk te staan."