Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

Nederland in de ban van het WK

HILVERSUM, 14 juli 2010 - Het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika heeft de afgelopen maand letterlijk miljoenen Nederlanders in de greep gehouden. Na eenendertig WK-dagen, met zo'n honderd uur live voetbal, 36 edities van het NOS WK Journaal en 32 afleveringen van NOS Studio Sportzomer, blijkt dat het WK voetbal op televisie is gevolgd door in totaal 14,7 miljoen Nederlanders. Dit houdt in dat maar liefst 97,2% van de mensen van zes jaar en ouder minimaal vijf minuten heeft gezien. Ook de NOS-berichtgeving via Radio 1 en de speciale NOS WK-site, konden zich verheugen in een miljoenenpubliek.

Jan de Jong, algemeen directeur bij de NOS, kijkt tevreden terug op de WK-operatie: "De NOS heeft een fantastisch WK voetbal achter de rug. Er zijn geweldige prestaties geleverd op het veld door de spelers van Oranje, maar zeker ook achter en voor de schermen door de NOS-medewerkers. We hebben het uiterste gevraagd van onze mensen. En nooit is er geklaagd. Iedereen was bereid om dag en nacht te werken. Die inzet (lees unieke kwaliteit) zag je terug in onze uitzendingen. Heel Nederland was een maand lang in de ban van Oranje. Kijkcijferrecords zijn gebroken. Dat is geen doel op zich maar een illustratie van het maatschappelijk fenomeen dat het WK voetbal nu eenmaal is. Ik hoop dat de programma's van de NOS ertoe hebben bijgedragen dat we weer een stukje 'onvermijdelijker' zijn geworden."

Televisie: Nederland blijkt WK-verslaafd 1)
De Nederlandse televisiekijkers bleken echte 'WK-verslaafden'. De 14,7 miljoen bereikte tv-kijkers zagen gemiddeld 17,4 wedstrijden. Deze verslaving bleek nóg iets erger te zijn bij mannen: mannen zagen gemiddeld 20 duels, terwijl vrouwen naar gemiddeld 14 wedstrijden keken. Overigens zijn circa 300.000 Nederlanders echte 'diehards'; zij zagen minstens 50 van de 64 wedstrijden.

Het aantal mannen en vrouwen dat naar het WK heeft gekeken, was - met respectievelijk 51% en 49% - bijna fiftyfifty. De absolute piek van 9,5 miljoen thuiskijkers werd geregistreerd op dinsdag 6 juli om 22.22 uur, ten tijde van de spanning in de laatste seconden van Nederland-Uruguay, gevolgd door de vreugde-uitbarsting na het laatste fluitsignaal.

Het Nederlandse televisiepubliek geeft het WK met een 7,3 een mooi rapportcijfer. De zeven duels van Nederland werden duidelijk door een Oranjebril bekeken en scoorden met een waarderingscijfer van 7,7 nóg hoger. De hoogst gewaardeerde wedstrijden waren Nederland-Brazilië (8,3), Nederland-Uruguay (8,3) en Engeland-Duitsland (7,8). De door Oranje verloren finale tegen Spanje werd door de kijkers gewaardeerd met een rapportcijfer van gemiddeld 7,5.

Ook het NOS WK Journaal en de afleveringen van NOS Studio Sportzomer vielen in de smaak. Televisiekijkend Nederland gaf zowel het dagelijkse programma van Henry Schut en Hugo Borst als Jack van Gelders late avondprogramma gemiddeld een 7,4. Beide WK-programma's konden zich verheugen in een miljoenenpubliek. Naar het WK Journaal en Sportzomer is door respectievelijk 11 en 10,8 miljoen mensen minstens één keer gekeken.

Radio: Hoe vroeger de wedstrijd, hoe meer luisteraars 2) De nieuws- en actualiteitenzender Radio 1 profiteerde de afgelopen weken zichtbaar van de WK- en Oranjegekte. Zeker omdat het Nederlands elftal drie van de zeven wedstrijden 's middags op een doordeweekse dag speelde, was het aantal luisteraars op die momenten ruim boven de één miljoen. Maar ook tijdens de andere vier stemden vanwege het WK meer mensen dan normaal af op Radio 1. In totaal lagen de bereikcijfers van Radio 1 tijdens het WK voetbal gemiddeld vijf keer hoger dan wanneer er geen WK zou zijn geweest.

Een ander opvallend detail, is dat circa 2,5% van de televisiekijkers heeft aangegeven de wedstrijd geheel of gedeeltelijk te hebben gevolgd met het commentaar van Jack van Gelder en Bas Ticheler op Radio 1. Dit komt gemiddeld neer op een kwart miljoen voetbalfans, die de NOS-beelden van Nederland 1 combineerden met het geluid van Radio 1.

Onderstaand een overzicht van het aantal mensen dat de duels van Oranje geheel of gedeeltelijk heeft gevolgd via Radio 1:

Maandag 14 juni (13.30 uur) - Nederland-Denemarken - 1,7 miljoen Zaterdag 19 juni (16.00 uur) - Nederland-Japan - 720.000 Donderdag 24 juni (20.30 uur) - Nederland-Kameroen - 580.000 Maandag 28 juni (16.00 uur) - Nederland-Slowakije - 1,4 miljoen Vrijdag 2 juli (16.00 uur) - Nederland-Brazilië - 1,1 miljoen Dinsdag 6 juli (20.30 uur) - Nederland-Uruguay - 620.000 Zondag 11 juli (20.30 uur) - Nederland-Spanje - 510.000

Internet: Miljoenenpubliek voor speciale WK-site 3) Met 6,1 miljoen unieke bezoekers, ruim 66 miljoen pageviews en in totaal 25,3 miljoen opgevraagde streams - waarvan 10,5 miljoen live en 14,8 miljoen on-demand - is een speciale themasite als nos.nl/w2010 niet meer weg te denken uit de multimediale berichtgeving van de NOS. De drukste dag op de WK-site was maandag 14 juni, de dag van Nederland-Denemarken (758.070 unieke bezoekers).

Het commentaar van Jack van Gelder bij de winnende goal van Wesley Sneijder in het treffen met Brazilië - "Hij is 22 centimeter groot en hij komt er gewoon bij...." - is veruit het meest afgespeeld (321.373 keer). Op de tweede plaats van meest teruggekeken en -beluisterde items staat het filmpje waarin Wesley Sneijder na de halve finale tegen Uruguay in de studio bij Jack van Gelder op schoot gaat zitten (185.434 keer afgespeeld). De derde plek wordt ingenomen door de samenvatting van Nederland-Brazilië (170.458 keer afgespeeld).

Het experiment met het zogeheten 'tweede scherm', dat inspeelt op de trend dat steeds meer mensen tijdens het televisiekijken op internet surfen, voorziet ook in de behoefte. Tweedescherm.nl noteerde 655.740 unieke bezoekers en 1.198.519 opgevraagde pagina's. Voetbalfans konden hier terecht voor realtime statistische informatie - op zowel team- als spelerniveau - van de ploegen die op dat moment tegen elkaar speelden.

1) De cijfers zijn afkomstig van Stichting KijkOnderzoek (SKO) en MediaOnderzoek & Advies (MO&A) van de NPO.

2) De radio-bereikcijfers zijn afkomstig zijn van aanvullend onderzoek in het Media Appreciatie Panel van Intomart GfK i.o.v. van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek (NPO).

3) De internetcijfers hebben betrekking op de periode 1 juni tot en met 13 juli.