Gemeente Maastricht


Burgerjaarverslag 2009 is uit

Het burgerjaarverslag 2009 is uit. In dit verslag staat hoe het de gemeente Maastricht afgelopen jaar verging op het gebied van dienstverlening, burgerparticipatie en de behandeling van klachten en bezwaarschriften.

Burgemeester Mans: "Als burgemeester ben ik er een groot voorstander van dat iedereen kan meepraten over de lopende zaken in de stad. Uiteraard nog voordat de besluiten worden genomen. Dus laat vooral uw mening horen. Niet alleen als het om besluiten en lopende zaken gaat, maar ook als het gaat om de toekomst van onze stad. Vorig jaar was Gerd Leers burgemeester van de stad. Het is voor mij een grote eer om namens hem over 2009 verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad en burger."

Conclusies en verbeterpunten
Het burgerverslag vindt u via www.burgerjaarverslagmaastricht.nl. Een kort overzicht van de conclusies en verbeterpunten op de vlakken participatie, dienstverlening en bezwaar, beroep en klachten:

Participatie
Er zijn drie burgerinitiatieven ingediend. Het Maastricht-panel is drie keer geraadpleegd. En de burger is op diverse manieren betrokken geweest bij participatie en inspraak van ruimtelijke plannen. Uit een evaluatie van de gemeenteraad in 2009 blijkt dat de gemeente Maastricht inspraak en participatie serieus neemt. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor buurtgericht werken. In 2010 gaat de gemeente betere informatie geven over inspraak en participatie; over de geldende kaders en spelregels en daarbij meer gebruikmaken van de digitale mogelijkheden.

Dienstverlening
De sociale dienst en het Wmo-loket scoorden een 7,1 op het gebied van dienstverlening. Het GemeenteLoket kreeg een 7,4.

Op het gebied van `minder regels meer service' heeft de gemeente een aantal zaken vergemakkelijkt voor burgers en ondernemers. Zo is de doorlooptijd van facturen ingekort en hoeven ondernemers geen afschrift meer van de Kamer van Koophandel te overleggen.

De gemeente scoorde vorig jaar een 5,1 op het gebied van telefonische bereikbaarheid. Een gedragscode, training en verbeterde processen zorgen ervoor dat de bereikbaarheid dit jaar verbetert. Vanaf 1 januari 2011 is de gemeente bereikbaar via 14 043 (14 + het netnummer); een nummer dat makkelijk te onthouden is voor de burger.

Steeds meer burgers weten het digitale loket te vinden. Het aantal digitaal aangevraagde producten via internet is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar wordt het aantal digitale producten verder uitgebreid. Met behulp van DigiD kan de burger 24 uur per dag zaken regelen met de gemeente. De gemeente sluit aan bij mijnoverheid.nl; een landelijk loket voor producten en diensten van de overheid.

Bezwaar, beroep en klachten
Het aantal bezwaarschriften is met 913 gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het aantal klachten is met 31 gestegen. In totaal kwamen 119 klachten binnen. De gemeente streeft naar een meer informele aanpak van klachten om de verstandhouding te verbeteren.