Commissariaat voor de Media

15 juli 2010

Boetes voor te veel reclame bij NPO en SBS

Het Commissariaat voor de Media legt de Nederlandse Publieke Omroep en SBS Broadcasting B.V. allebei een boete op voor het overschrijden van de maximaal toegestane hoeveelheid reclame per uur. Een steekproef in 2009 heeft uitgewezen dat beide organisaties meerdere malen het maximum van twaalf minuten per uur met twee tot soms wel vijf of zes minuten hebben overschreden. Het Commissariaat legt zowel de NPO als SBS hiervoor een boete op van ⬠117.500,-.

Commissaris Madeleine de Cock Buning: "We zijn ons ervan bewust dat het voor omroepen in de praktijk soms lastig is zich aan de reclamemaxima te houden wanneer live programma's uitlopen, zodat ook de reclameminuten doorschuiven. Zo kan er in het daaropvolgende uur een overvloed aan reclameminuten ontstaan. Het is goed om te merken dat de betreffende omroepen voorzieningen treffen om in de toekomst te kunnen voldoen aan de Europese reclamemaxima."

Binnenkort zal de reclamezendtijd opnieuw worden gecontroleerd.

De NPO en SBS kunnen nog in bezwaar gaan tegen de besluiten van het Commissariaat.