Gemeente Noordenveld


Bewoners van Peize rijden te hard

Gepubliceerd op: 15 juli 2010

Op 30 juni controleerde de politie de snelheid op de Zuurseweg in Peize tussen de Oude Velddijk en de Molenweg. Tussen 12.43 en 15.43 uur passeerden er 120 voertuigen, waarvan er 99 harder dan 36 km/uur reden. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 73 km/uur, een overschrijding van 43 km/uur! Omdat een groot aantal voertuigen te hard reed (99 van de 120 voertuigen) is nagegaan wat de herkomst van de overtreders is. Navraag bij de politie leerde dat 83% van de overtreders uit (de directe omgeving van) Peize komt. "Van het gemiddelde aantal voertuigen van 40 per uur rijdt er 10% harder dan 50 km/uur, dat zijn dus 4 voertuigen per uur. Gezien deze uitslag, de beperkte inzetmogelijkheden van de handhaving en mede gezien het feit dat er nagenoeg nooit een ongeval op deze weg is gebeurd, zal deze weg een zeer lage prioriteit krijgen om te handhaven, "aldus de politie.

Historie

In Peize is een 30 km-zone ingesteld, inclusief de Zuurseweg. De gemeente kreeg regelmatig klachten over veel te hard rijdende auto's op de Zuurseweg. Naar aanleiding hiervan werd er een verkeerstelling gehouden in 2009. Het bleek dat er op een werkdag 566 motorvoertuigen gebruik maken van de Zuurseweg. Gemiddeld wordt er 41 km/uur gereden en 85 % van het verkeer rijdt niet harder dan 49 km/uur. 5 auto's reden tussen de 60 en 70 km/uur. Snelheden boven de 70 km/uur kwamen niet voor.

Petitie

In mei 2010 ontving de gemeente een petitie met het verzoek om extra snelheidsremmende maatregelen en handhaving door de politie. De gemeente heeft toen geantwoord dat in een groot deel van Peize een 30 km-zone is ingesteld, een zogenaamd verblijfsgebied, waaronder ook de Zuurseweg valt. In zo'n gebied past de gemeente zoveel mogelijk de "duurzaam veilig" principes toe.

Plaatselijke situatie

De Zuurseweg voldoet aan het grootste deel van deze principes. Er is geen parkeerverbod, er is geen voorrang geregeld, er ligt bestrating, de rijbaan is slechts 5 m. breed en de fietser rijdt gewoon op straat. Een deel van de Zuurseweg heeft door het ontbreken van aaneensluitende bebouwing een landelijk karakter. Dit verklaart wellicht de hogere, door aanwonenden ervaren snelheid. Het aantal voertuigen dat over de Zuurseweg rijdt is een aantal dat heel normaal en passend is voor een woonstraat. Deze gegevens in combinatie met de relatief lage snelheidspieken en de huidige inrichting van de Zuurseweg geeft de gemeente geen aanleiding nadere snelheidsremmende maatregelen te nemen.

Wat doet de gemeente wel ?

Het gedrag van automobilisten proberen wij te beïnvloeden door de inzet van de Dynamische Snelheid Indicator (DSI). Dit digitale bord geeft de snelheid weer waarmee een voertuig de DSI passeert. Op deze manier proberen wij bestuurders te confronteren met hun gedrag.

Duurzaam veilig

Enkele principes van duurzaam veilig zijn:

* terughoudend met voorrang regelen, parkeerverboden, stopverboden en zebrapaden;

* aanleggen op kruispunten en veel gebruikte (fiets)oversteken van plateaus, drempels;

* lange stukken rechte weg voorkomen,bestrating in plaats van asfalt toepassen;

* wegbreedte beperken, zo weinig mogelijk borden plaatsen;
* de automobilist is te gast, de fietser en voetganger staan centraal;

* parkeren op de straat, geen aparte fietspaden.

Al deze maatregelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat bestuurders uit de omgeving kunnen aflezen welk gedrag van ze verwacht wordt, namelijk rustig rijden, niet harder dan 30 km/uur.