FloraHolland


Hortensia-workshop trekt 35 bloemisten

FLORAHOLLAND (15 juli 2010) - De Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) organiseerde op 13 juli in samenwerking met FloraHolland en toparrangeur Geert Maas een workshop Hortensia en Marketing. De vorm `workshop' is zeer succesvol. Maar liefst 35 bloemisten waren present op het snijhortensiabedrijf van Ton en Carla Houben in Venlo. Vier collega-kwekers uit de studieclub waren ook aanwezig. Met elkaar hebben de kwekers het door hun gekweekte assortiment aan de bloemisten getoond. Tijdens de rondleiding door het bedrijf `Houben Hydrangea' werd volop gediscussieerd over de teelt en de mogelijkheden van dit product. De bloemisten hadden veel vragen op het gebied van houdbaarheid en vroege en verse aanvoer. Ook de verscheidenheid in kleuren en de kleinere bloeiwijze waren onderwerp van gesprek. Veel bloemisten kiezen de klassieke Hydrangea omdat deze bloem qua houdbaarheid een betrouwbaarder product is. Uit de reacties bleek dat de bloemisten op dit moment de kleuren van de verse bloemen mooier vinden.

Geert Maas gaf een presentatie over de profilering van een bloemenwinkel. Hierin kwamen onder andere huisstijl, verpakking, creativiteit en milieubewust verkopen aan de orde. Maas pleitte ervoor om `iets anders dan normaal' met de bloemenwinkel te doen.

Veel bloemisten hadden een eigen arrangement met Hydrangea als hoofdproduct meegenomen. Dit gaf onderling genoeg stof tot discussiëren.