Gemeente Breda

Ontwerp kruispunt Biesdonkweg/Edisonstraat en noordelijke rondweg definitief

Deze week is het ontwerp van de reconstructie van het kruispunt Biesdonkweg-Edisonstraat-Nieuwe Kadijk definitief vastgesteld. Dat heeft tot gevolg dat op dat punt straks alleen fietsers, voetgangers en bussen de noordelijke rondweg nog kunnen oversteken.

Verkeerslichten gaan dat regelen. Zowel op de Biesdonkweg als de Edisonstraat komt een bussluis. De reconstructie komt in de plaats van de voorgenomen aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel. Aanleiding voor deze wijziging vormden bezwaren van omwonenden en scholen vanwege het busverkeer dat door de Vervierstraat zou gaan rijden. De aanleg van de tunnel bleek ook niet mogelijk binnen het beschikbare budget.

Wilbert Willems, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur: âDeze reconstructie heeft positieve gevolgen voor verkeer en milieu. De wachttijd voor langzaam verkeer dat wil oversteken zal een stuk korter worden. De kans op ongevallen op de kruising neemt af en de doorstroming op de noordelijke rondweg verbetert. En dat is weer goed voor de luchtkwaliteit omdat het autoverkeer dan minder luchtverontreiniging veroorzaakt.â

Om ervoor te zorgen dat straks alleen nog fietsers, voetgangers en bussen de noordelijke rondweg kunnen oversteken komt er op de Biesdonkweg en Edisonstraat een bussluis. Gemotoriseerd verkeer kan die bussluis niet passeren.
De bus zal via de huidige route blijven rijden: heen en terug door de Biesdonkweg en de Edisonstraat. Autoverkeer kan alleen rechtdoor rijden op de noordelijke rondweg. Op- en afrijden naar en van de Biesdonkweg en Edisonstraat kan straks niet meer.

Omdat het autoverkeer een andere route gaat volgen, worden er maatregelen in de omgeving getroffen:

- Deze zomer worden de opstelstroken bij de verkeerslichten verlengd bij het kruispunt Nieuwe Kadijk â Doornboslaan.
- In de Buys Ballotstraat wordt de toegestane maximumsnelheid teruggebracht naar 30 km/uur. Er komen hier speciale drempels die de snelheid van het verkeer remmen, maar geen trillingen veroorzaken.
- Ook in de Vervierstraat gaat de maximumsnelheid naar 30 km/uur. Bij de aansluiting met de Doornboslaan en ter hoogte van de ingang van het Newman college komen drempels te liggen.

De reconstructieplannen zijn in juni besproken met omwonenden en andere belanghebbenden. In het definitief ontwerp is daarmee zoveel mogelijk rekening gehouden. De reacties zijn verzameld in âNota van reactieâ die te raadplegen is op de gemeentelijke website www.breda.nl. Er volgt nog een verkeersbesluit, dat in het Stadsblad gepubliceerd wordt en zes weken ter inzage komt te liggen.

Het is de bedoeling om begin volgend jaar te starten met de werkzaamheden.

Breda, 15 juli 2010

Te downloaden:

* Def. Nota van reactie op Tunnel en reconstructie Kruispunt Nieuwe kadijk - Edisonstraat - Biesdonkweg.pdf

* DO_29_6_10 - Reconstructie Biesdonkweg - Nieuwe Kadijk - Edisonstraat.pdf

* verkeerskundige onderbouwing Reconstructie Nieuwe Kadijk - Biesdonkweg - Edisonstraat 28-6-2010.pdf