Gemeente Apeldoorn

Apeldoorners geven gemeente 7.4 voor klanttevredenheid

Apeldoorners geven de gemeente een 7.4 voor klanttevredenheid (tegen een 7.8 vorig jaar). De gemeente meet de tevredenheid van de inwoners sinds 2008. Dit onderzoek is gekoppeld aan de benchmark die is goedgekeurd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In 99 van de 441 Nederlandse gemeenten krijgen honderd inwoners vragen voorgelegd over de dienstverlening.

Het streefcijfer van Apeldoorn is 7.5. Het gemiddelde bij alle onderzochte gemeenten is 7.7. De verschillen in de resultaten vergeleken met vorig jaar en andere steden zijn niet groot. Toch geven de uitkomsten Apeldoorn reden te analyseren wat de oorzaak is van het teruglopen van de tevredenheid. De benchmark toont namelijk aan dat landelijk de wachttijden bij publieksbalies oplopen maar de klanttevredenheid daardoor niet afneemt. Het teruglopen van de tevredenheid onder Apeldoorners is voor de afdeling Burgerzaken reden de oorzaak te onderzoeken. Investeren in opleiding van medewerkers en meer aandacht voor de uitvoering van 'werken op afspraak' bij de publieksbalies zijn opties om de algemene waardering terug te brengen naar het gewenste niveau. Dat geldt ook voor het weer kunnen inzetten van het Stadhuis op Wielen waarover nog steeds overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gevoerd.

Uit de enquête is gebleken dat van de mogelijkheid tot het maken van een afspraak voor de aanvraag van een paspoort, Nederlandse identiteitskaart, rijbewijs en aangifte van verhuizing, nog onvoldoende gebruik wordt gemaakt. In het onderzoek is de dienstverlening op maat (aan instellingen en verzorgingstehuizen) niet meegenomen.



---- --