Ingezonden persbericht


Domotica voor ouderen onderbelichte markt in België Bouwsector ziet vooral luxueuze en energiebesparende toepassingsmogelijkheden

Voldoen aan de vraag naar luxe en vermindering van energieverbruik zijn volgens gemiddeld de helft van Belgische bouwsector de grootste voordelen van domotica. Van de elektrotechnische installateurs denkt zelfs 70% dat het bieden van luxe een van de grootste voordelen is. Domotica om ouderen langer zelfstandig te laten wonen wordt door minder dan eenvijfde van de bouwsector genoemd. Dat is opvallend, aangezien ouderen door de komende vergrijzing een belangrijke doelgroep worden. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport België 2010/2011.

Domotica is een koepelbegrip voor allerlei combinaties van informatica, telematica en robotica. Deze worden geïntegreerd in de woonomgeving: het woord domotica is namelijk afgeleid van het Latijnse woord domus, dat huis betekent.

Luxe, energiezuinigheid en veiligheid Domotica kent legio toepassingen. De meest gangbare benutting is het voldoen aan de vraag naar meer luxe. Deze toepassing wordt door 70% van de E-installateurs, 47% van de fabrikanten, 44% van de architecten en 42% van de algemene aannemers genoemd. Een ander veelgenoemd voordeel is de vermindering van het energieverbruik. Dit noemt ruim zes op de tien E-installateurs en (ruim) vier op de tien fabrikanten, architecten en algemene aannemers.

Andere voordelen van domotica zijn aanmerkelijk minder populair. E-installateurs (43%) en in mindere mate fabrikanten (22%) zien nog wel mogelijkheden voor de vraag naar veiligheid. Daarnaast biedt domotica volgens een kwart van de E-installateurs en eenvijfde van de architecten kansen om ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Gezien de aankomende vergrijzing is dit een opvallend weinig genoemde toepassingsmogelijkheid. Ook frappant is dat een flink aandeel (22%) van de fabrikanten geen voordelen voor domotica ziet.

Grootste voordelen domotica (in %)
Vermindering Voldoen aan Ouderen Voldoen aan energie- vraag naar langer Domotica vraag naar verbruik meer zelfstandig biedt geen meer luxe gebouwen veiligheid laten wonen voordelen E-installateur 70 63 43 27 3 Fabrikant 47 44 22 16 22 Architect 44 44 13 19 9 Algemene
aannemer 42 39 13 13 10 Bron: BouwKennis, juni 2010




Pers

Domotica niet als product, maar wooncomfort De senioren van nu zijn lang niet meer de 'bejaarden' van vroeger. Mensen worden nu niet alleen ouder dan vroeger, maar blijven ook langer gezond en actief. Daarom willen zij ook langer in hun bericht eigen huis zelfstandig blijven wonen. Dat kan alleen als de (senioren)woning daar geschikt voor is of geschikt gemaakt kan worden. Kansen om ouderen langer zelfvoorzienend te laten zijn moeten niet worden onderschat. Door de vergrijzing vormen ouderen een groeimarkt, zeker in combinatie met het grote aandeel eigenwoningbezit in België.

De bal ligt voornamelijk bij de bouwketen. Als de bouwsector zich beter realiseert wat de potentie van domotica is, dan zullen vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. Belangrijk is niet de nadruk te leggen op de gebreken en ziektes van ouderen. Ook moet de bouwsector bij domotica minder denken vanuit producten en technische snufjes. Consumenten kopen uiteindelijk geen domotica- apparaten, maar wooncomfort. De kennis van luxetoepassingen kan daarbij prima van pas komen. Fabrikanten die geen voordelen zien voor domotica moeten nog maar eens goed nagaan of zij geen aansluiting kunnen vinden bij één van de toepassingsgebieden ervan.

BouwKennis Jaarrapport België 2010/2011 Het BouwKennis Jaarrapport België brengt de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de Belgische bouwsector in kaart. Het rapport geeft een overzicht van de conjunctuur en demografische ontwikkelingen. Binnen dit kader wordt de bouwsector zowel cijfermatig als trendmatig geanalyseerd. Naast domotica is er bijvoorbeeld aandacht voor duurzaam bouwen, de kredietcrisis en de wensen van Belgische woonconsument. De jaarlijkse verdieping is deze keer het Thema Renovatie.

Het Jaarrapport België is als een marketingplan opgebouwd met centraal de vijf P's uit de marketingmix. Zo heeft u aan de hand van de hoofdstukken Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel een blauwdruk voor uw marketingplan op de Belgische markt in handen. De doorgemeten partijen zijn architecten, algemene aannemers, onderaannemers, klusbedrijven, installateurs, fabrikanten en consumenten. Voor meer informatie over het BouwKennis Jaarrapport België kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996 of ridderhof@bouwkennis.nl).

Over BouwKennis
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.


Noot voor redacties