Ingezonden persbericht


Recessie geen belemmerende factor voor innovatie

Accenture verlengt inschrijfperiode Innovation Awards tot 31 juli 2010

Amsterdam, 16 juli 2010 ­ De organisatie van de Innovation Awards heeft besloten om de inschrijfperiode voor deelname aan de verkiezing van de "Blauwe Tulp" te verlengen tot 31 juli 2010. Deze beslissing is genomen vanwege het grote aantal aanmeldingen in de aanloop naar de oorspronkelijke deadline van 15 juli. De organisatie ziet een duidelijk groei in de hoeveelheid aanmeldingen ten opzichte van voorgaande jaren en de instelling van de deelnemers is opvallend positief.

Uit een analyse van de concepten die zich tot nu hebben aangemeld blijkt dat 75% de recessie niet heeft ervaren als een drempel voor innovatie. Sterker nog, een derde van de concepteigenaren is zelfs gemotiveerd door de recessie. Dit is mogelijk te verklaren door het feit dat een belangrijk deel van de ingezonden concepten zijn ontworpen om kostenvoordelen te realiseren.

Mark Euwe van de Communications & High Tech-praktijk bij Accenture Nederland: "In de afgelopen weken zijn we verrast door de hoeveelheid interesse in het evenement en het positivisme van de deelnemers. We hebben van verschillende kanten het verzoek gekregen om de inschrijvingen nog even open te houden. Op dit moment hebben al meer concepten zich aangemeld dan op hetzelfde moment vorig jaar, maar we willigen het verzoek graag in om ook de andere mogelijke topconcepten de kans te geven zich aan te melden. Het bevestigt weer eens dat Nederland zeker de capaciteiten heeft om als toonaangevend innovatieland te boek te staan, ook in een tijd van recessie. We zijn trots dat we met Innovation Awards hiervan de voorbeelden zichtbaar kunnen maken en we kijken ernaar uit om de partijen bij elkaar te brengen."

Voorbeelden van inschrijvingen
Een van de ingeschreven concepten is SEOShop, een professioneel webwinkelsysteem in acht talen, waarmee eenvoudig een webwinkel opgezet kan worden. Ruud Stelder van SEOshop speelt met het concept bewust in op de recessie: "Ondernemers en consumenten zijn door de crisis meer prijsbewust geworden. Ons concept geeft startende ondernemers de mogelijkheid om op een betaalbare manier een eigen webwinkel te beginnen. Met een kleine investering en een hoge vindbaarheid op Internet kunnen zij direct beginnen met het aan de man brengen van hun product."

Opvallend in de inschrijvingen dit jaar is het aantal concepten dat gebaseerd is op augmented reality, een applicatie voor mobiele telefoons waarmee over het beeld van de camera een laag wordt gelegd aan extra informatie. In navolging van Layar, de winnaar van vorig jaar, hebben verschillende concepten zich aangemeld die augmented reality toepasbaar en winstgevend maken. Een voorbeeld hiervan is de inschrijving van TAB Worldmedia, een bedrijf dat 'layers' ontwikkelt voor adverteerders die gebruikt kunnen worden in de augmented reality browser van Layar. Remco Vroom, directeur van TAB Worldmedia, ziet ook dat er in economisch mindere tijden veel mogelijkheden zijn: "Door de recessie gaan adverteerders meer op zoek naar kostenefficiënte, effectieve en innovatieve manieren om hun consumenten te bereiken. Onze producten richten zich specifiek op dit soort vooruitstrevende organisaties."

Een ander concept dat zich heeft ingeschreven is Marduq, een web-tv platform dat video integreert met tekst en de belangrijkste applicaties van het web. Ook zij zien de crisis niet per definitie als iets negatiefs. Hidde Kross van Marduq: "Door de crisis kunnen wij meer tijd besteden aan onderzoek en ontwikkeling. Het is voor ons eenvoudiger om het team bij elkaar te houden in deze arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen we met de beste flashspecialisten werken aan het verbeteren van bestaande, en ontwikkelen van nieuwe concepten."

Over de Innovation Awards
Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om innovatie in Nederland in kaart te brengen. Een vakjury die de concepten beoordeelt op innovativiteit, succes en potentie, maakt in november 2010 de winnaars bekend van de Innovation Award voor Media, Communicatie en High-Tech en van de Innovation Award voor Financial Services.

Meer informatie over de Accenture Innovation Awards is te vinden op www.innovation-awards.nl. Voortgang van het evenement kan bovendien gevolgd worden via www.twitter.com/IA_2010

# # #
Over Accenture
Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben meer dan 190,000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2009, bedroeg 21.58 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl

***