Gemeente Tilburg

Nummer
2010253BW
Datum
16 juli 2010

Regiotaxi scoort goed bij Tilburgse klanten
Wmo-adviesraad weinig bekend

Tilburgers die hulp of hulpmiddelen krijgen van de gemeente, zijn daar gemiddeld (zeer) tevreden over. Dat blijkt uit het jaarlijkse tevredenheidonderzoek naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van het SGBO. De regiotaxi scoort beter dan vorig jaar. "Gelukkig heeft de regiotaxi inmiddels voldoende chauffeurs kunnen vinden. Dat leidt tot meer tevreden klanten," vertelt wethouder Marjo Frenk (zorg en welzijn). Het rapportcijfer voor de regiotaxi is gestegen van 6,6 naar 7,1. Daarmee scoort de regiotaxi in Tilburg beter dan het landelijk gemiddelde van 6,8. Er zijn verder nauwelijks verschillen met de resultaten van vorig jaar. En ook geen grote afwijkingen ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Wmo-adviesraad
Slechts 14% van de klanten kent de Wmo-adviesraad. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat individuele klanten niet direct met deze adviesraad te maken hebben. De adviesraad houdt zich namelijk niet bezig met individuele klachten, maar adviseert over het Tilburgse zorg- en welzijnsbeleid. In de Tilburgse adviesraad zitten vertegenwoordigers van een breed scala aan belangenorganisaties. Bijvoorbeeld van ouderen en van mensen met lichamelijke, verstandelijke of psychiatrische beperkingen. Hulp bij het huishouden
Vierduizend Tilburgers krijgen hulp bij het huishouden 1, de eenvoudige variant van hulp bij het huishouden. Door een wetswijziging hebben 3.500 van deze klanten eind 2009 een keuze moeten maken uit drie vormen van hulp. De voorziening in natura (een medewerker die in dienst is van een organisatie), de alfacheque of een persoonsgebonden budget. Uit het onderzoek blijkt dat klanten zich bij dergelijke keuzes vooral laten leiden door de mate waarin zijn zelf afspraken kunnen maken met de hulp. Bijvoorbeeld over werktijden en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De alfacheque en het persoonsgebonden budget geven hier de meeste ruimte voor.
In het onderzoek is ook gepeild of klanten behoefte hebben aan hulp bij andere activiteiten. Het vaakst worden hulp bij het boodschappen doen, koken en tuinonderhoud genoemd. Gevolgd door hulp bij de thuisadministratie en begeleiding bij een activiteit buitenshuis. Deze resultaten neemt de gemeente mee bij de doorontwikkeling van het Wmo-beleid.
Persoonsgebonden budget
Zo'n 2.600 Tilburgers maken op dit moment gebruik van de alfacheque. Het aantal klanten dat kiest voor een persoonsgebonden budget is echter relatief laag. Het persoonsgebonden budget is een budget waarmee de klant zelf de hulp kan inkopen. Het college heeft besloten om het persoonsgebonden budget aantrekkelijker te maken. Per 1 januari 2011 hoeven klanten met zo'n budget bijvoorbeeld geen verantwoording meer af te leggen over hun uitgaven. Minder administratieve regels dus voor Tilburgse klanten met een persoonsgebonden budget.

Het college heeft kennis genomen van de onderzoeksresultaten van SGBO.