Gemeente Tilburg
Nummer
2010253BW
Datum
16 juli 2010
Regiotaxi scoort goed bij Tilburgse klanten
Wmo-adviesraad weinig bekend
Tilburgers die hulp of hulpmiddelen krijgen van de gemeente, zijn daar gemiddeld (zeer)
tevreden over. Dat blijkt uit het jaarlijkse tevredenheidonderzoek naar de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van het SGBO. De regiotaxi scoort beter dan vorig
jaar. "Gelukkig heeft de regiotaxi inmiddels voldoende chauffeurs kunnen vinden. Dat leidt
tot meer tevreden klanten," vertelt wethouder Marjo Frenk (zorg en welzijn).
Het rapportcijfer voor de regiotaxi is gestegen van 6,6 naar 7,1. Daarmee scoort de
regiotaxi in Tilburg beter dan het landelijk gemiddelde van 6,8. Er zijn verder nauwelijks
verschillen met de resultaten van vorig jaar. En ook geen grote afwijkingen ten opzichte
van het landelijk gemiddelde.
Wmo-adviesraad
Slechts 14% van de klanten kent de Wmo-adviesraad. Een verklaring hiervoor zou kunnen
zijn dat individuele klanten niet direct met deze adviesraad te maken hebben. De
adviesraad houdt zich namelijk niet bezig met individuele klachten, maar adviseert over
het Tilburgse zorg- en welzijnsbeleid. In de Tilburgse adviesraad zitten vertegenwoordigers
van een breed scala aan belangenorganisaties. Bijvoorbeeld van ouderen en van mensen
met lichamelijke, verstandelijke of psychiatrische beperkingen.
Hulp bij het huishouden
Vierduizend Tilburgers krijgen hulp bij het huishouden 1, de eenvoudige variant van hulp
bij het huishouden. Door een wetswijziging hebben 3.500 van deze klanten eind 2009 een
keuze moeten maken uit drie vormen van hulp. De voorziening in natura (een medewerker
die in dienst is van een organisatie), de alfacheque of een persoonsgebonden budget. Uit
het onderzoek blijkt dat klanten zich bij dergelijke keuzes vooral laten leiden door de mate
waarin zijn zelf afspraken kunnen maken met de hulp. Bijvoorbeeld over werktijden en
welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De alfacheque en het persoonsgebonden
budget geven hier de meeste ruimte voor.
In het onderzoek is ook gepeild of klanten behoefte hebben aan hulp bij andere
activiteiten. Het vaakst worden hulp bij het boodschappen doen, koken en tuinonderhoud
genoemd. Gevolgd door hulp bij de thuisadministratie en begeleiding bij een activiteit
buitenshuis. Deze resultaten neemt de gemeente mee bij de doorontwikkeling van het
Wmo-beleid.
Persoonsgebonden budget
Zo'n 2.600 Tilburgers maken op dit moment gebruik van de alfacheque. Het aantal klanten
dat kiest voor een persoonsgebonden budget is echter relatief laag. Het persoonsgebonden
budget is een budget waarmee de klant zelf de hulp kan inkopen. Het college heeft
besloten om het persoonsgebonden budget aantrekkelijker te maken. Per 1 januari 2011
hoeven klanten met zo'n budget bijvoorbeeld geen verantwoording meer af te leggen over
hun uitgaven. Minder administratieve regels dus voor Tilburgse klanten met een
persoonsgebonden budget.
Het college heeft kennis genomen van de onderzoeksresultaten van SGBO.