Ingezonden persbericht


Veenendaal/Westbeemster, 16 juli 2010

Ook de RMO gaat voor elektronische trailerbesturing van VSE

Danmel Transport, gevestigd in Oosthuizen is de huisvervoerder van de CONO melkfabriek in Westbeemster. Bij CONO wordt de alom bekende Beemsterkaas geproduceerd. Danmel liet bij Wellmeyer een trailer bouwen die anders is dan in het melktransport gebruikelijk is. En dat bevalt goed. Zó goed dat onlangs het tweede exemplaar werd afgeleverd. De belangrijkste pluspunten van de nieuwe opleggers: sterk verbeterde wendbaarheid en stabiliteit, onderhoudsvriendelijk en licht.

Over Mart de Waard, de eigenaar van Danmel, kan rustig gezegd worden dat er melk door zijn aderen stroomt. Hij is grootgebracht met, maar ook tussen de melk. Al op zijn 10e reed hij mee op een melkbussenwagen. De Waard zit dit jaar 30 jaar in het vak. In 1980 is hij zelf achter het stuur van een melkwagen van het transportbedrijf van zijn broer geklommen en in 2003 begon hij een eigen transportbedrijf, vernoemd naar zijn dochter en zoon. Met 11 chauffeurs, 2 aanhangwagen- en 4 opleggercombinaties rijdt Danmel 24 uur per dag, 7 dagen per week. Hoofdtaak is de aanvoer van melk van boeren uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland naar de CONO fabriek.

Mart de Waard: "Voor de te bestellen nieuwe trailer had ik kunnen kiezen voor het in de RMO gebruikelijke concept: een drie-assige trailer met wide-spread en mechanische besturing op de eerste en laatste as. Mijn ervaringen hiermee zijn redelijk, maar ik had het gevoel dat het beter moest kunnen. Ik heb daarom eerst een aantal eisen en wensen voor mezelf op een rijtje gezet. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat mijn bestaande trailers op belangrijke punten, zoals wendbaarheid, stabiliteit en onderhoudskosten tekortschieten."

Voor een oplossing voor het verbeteren van de wendbaarheid viel het oog van De Waard op ETS, het elektro-hydraulische stuursysteem van VSE. "Van hen kreeg ik het advies niet de eerste en de laatste, maar de achterste twee assen te laten sturen. Ten opzichte van de zogenaamde 'X-opstelling' wordt de draaicirkel namelijk beduidend kleiner omdat de trailer dan om de voorste en niet om de middelste as draait. Eerlijk gezegd was ik bang dat ik dan last zou krijgen van een grote uitzwaai aan de achterkant. VSE wist me er echter van te overtuigen dat hier met ETS geen sprake van is, omdat het systeem ervoor zorgt dat de trailer in elke omstandigheid zeer nauwkeurig de trekker volgt. Toen ik ook de andere voordelen van ETS inzag bleek dit voor ons de sleutel te zijn om ook de andere wensen in te kunnen vullen."

De nieuwe RMO trailer van Danmel werd door Heinrich Wellmeyer gebouwd en voorzien van een Janski tank van 35.500 liter. "Doordat er fuseegestuurde assen onder zitten ben ik de gebruikelijke draaikransen kwijt. Bij draaikransbesturing ligt het draaipunt van de assen midden onder de tank. Als zo'n as gaat sturen wordt de spoorbreedte als het ware kleiner, waardoor de stabiliteit van het voertuig afneemt", legt De Waard uit. "Bij een fuseegestuurde as draait elk wiel afzonderlijk en heb je daar dus geen last van. Maar er is nog meer: de tank kon ongeveer 20 cm lager worden opgebouwd en het mooie van ETS is dat het snelheidsafhankelijk werkt. De assen worden bijvoorbeeld boven 55 km/h star. Dit is dan ook met afstand de stabielste RMO trailer waar ik ooit mee gereden heb".

De afwezigheid van draaikransen brengt nog meer voordelen met zich mee. De oplegger is maar liefst 1.200 kg lichter dan een vergelijkbaar exemplaar met mechanische besturing. De Waard: "Mijn ervaring met mechanische besturing is dat er op den duur altijd speling op komt, ook al pleeg je keurig onderhoud. Er komt dan onvermijdelijk een moment dat je genoodzaakt bent de draaikransen te vervangen. Deze fuseegestuurde assen hebben evenveel onderhoud nodig als de voorassen van mijn trekkers; bijna geen dus."

"Op het gebied van wendbaarheid zijn onze wensen meer dan uitgekomen. Met deze combinatie komen we erven op die voorheen niet met een oplegger te bereiken waren. Bij een paar adressen gebruiken we bij het achteruitrijden de draadloze afstandsbediening, waarmee de assen van de trailer onafhankelijk van de trekker kunnen worden gestuurd en dat is ideaal. En wat bandenslijtage betreft: de eerste trailer heeft er inmiddels ongeveer 35.000 km opzitten en ik kan zien dat het slijtagebeeld van de banden beter is dan ik gewend was."

Doordat de chauffeurs van Danmel rouleren hebben ze zich inmiddels allemaal een mening kunnen vormen over dit concept. "Voordat de trailer werd afgeleverd hadden ze zoiets van 'eerst maar eens zien', en dat vond ik heel begrijpelijk. Maar inmiddels zijn ze allemaal even enthousiast over deze oplegger. Toen de volgende vervangen moest worden was de keus ook niet zo moeilijk meer, ik heb exact zo'n zelfde besteld en die is een paar dagen geleden afgeleverd." Bijlagen:
Foto 1: De Wellmeyer oplegger met ETS van VSE
Foto 2: De Wellmeyer oplegger met ETS van VSE
Foto 3: De tank kon ca. 20 cm lager worden opgebouwd

Publicatie toegestaan, (aanpassingen) graag in overleg met VSE.

Voor meer informatie: