Internationale topmerken vestigen zich in Maastricht
Hermès opent in de eerste helft van 2011 een vestiging in Maastricht; aan de Percée in
Wyck. Ook het internationaal bekende merk Paul Smith zal vanaf begin 2011
vertegenwoordigd zijn in Wyck. Met andere topmerken als Rolex, Gucci en Louis
Vuitton wordt nog gesproken.
Paris - Bruxelles - Düsseldorf - Maastricht
De gemeente Maastricht is al enige tijd in gesprek met internationale topmerken uit het
luxesegment over vestigingen in Maastricht. Met de komst van deze internationale luxe
merken krijgt Maastricht als winkelstad namelijk een extra stimulans en verbetert zijn
internationale positie ten aanzien van steden als Brussel, Düsseldorf en Amsterdam. Deze
ontwikkeling past in het beleid van de stad om te investeren in kwaliteit en nieuwe bedrijven
aan te trekken. Dit is zeker ook belangrijk voor de ondernemers die al in Maastricht gevestigd
zijn.
Topmerken goed voor de economie
Wethouder Economie Luc Winants is blij dat de inspanningen van Maastricht vruchten
beginnen af te werpen: "Maastricht trekt veel mensen die van heinde en verre naar de stad
komen om te winkelen en te verblijven. Dat is goed voor de economie en de
werkgelegenheid. Al enkele jaren blijkt er belangstelling te bestaan vanuit de bekendste
merken ter wereld om naar Maastricht te komen. Wij zijn erg blij dat het nu ook concreet
wordt en dat deze bedrijven kiezen voor Wyck."
Tweede locatie topmerken
Naast het Stokstraatkwartier bleek de behoefte aan een tweede locatie voor topmerken groot
te zijn. Programmamanager Acquisitie Marc Croijmans, begeleidt voor de gemeente
bedrijven onder andere in hun zoektocht naar een geschikte locatie. "Deze grote merken
zoeken locaties die een karakteristieke uitstraling hebben, maar waar bovendien klanten met
de auto tot voor de deur kunnen komen en deze daar kunnen parkeren. Al snel bleek dat
Wyck en in het bijzonder Percée-Wyck, 'het pleintje rondom de oude klok', aan deze wensen
voldoet."
Doorontwikkeling Wyck
De komst van de bekende merken is voor de gemeente Maastricht een kans om Wyck verder
door te ontwikkelen, in samenwerking met de lokale ondernemers. Het authentieke karakter
van Maastricht, gecombineerd met haar uitstraling en goede bereikbaarheid leidde de grote
huizen naar Maastricht, in het bijzonder naar Wyck: Luc Hennard, Directeur Général van
Hermès verwacht veel van Maastricht als internationale winkelstad: "Hermès is very happy to
be part of this interesting and ambitious project in the city of Maastricht. Maastricht is "au
carrefour" at the crossroads of 3 countries and this project will for sure reinforce those
qualities Furthermore (and we are very happy) we found with the family Martens and the
company Leon Martens a very strong partner in order to develop those opportunities here in
Maastricht".
Het label Paul Smith werd door Philippe & Deborah Maassen kozen voor hun zaak 'Mayfair':
"Sir Paul Smith is erin geslaagd flair voor detail en toewijding met de hoogste normen van
vakmanschap te combineren. Door voor Wyck te kiezen kunnen wij net een stap verder
kunnen gaan op gebied van uitstraling, kwaliteit en service. Statige panden, brede straten en
een uitstekend winkelaanbod".
Gemeente Maastricht