The Red Rail collectie: Betaal met je bloed en niet met je geld


Lancering modecollectie `The Red Rail' zet onderwerp bloeddonatie onder jongeren op de agenda

AMSTERDAM, 20100714 -- Vrijdag 16 juli wordt tijdens de Amsterdam International Fashion Week de unieke modecollectie `The Red Rail' geshowd. The Red Rail collectie is gecreëerd door 18 veelbelovende ontwerpers, die met de hulp van topontwerper Claes Iversen en Angelika Groenendijk-Wasylewski, oprichtster van Young Designers United , geselecteerd zijn. Deze collectie, bestaande uit 35 unieke stukken, zal niet te koop zijn met geld. Voor geen miljoen. Je krijgt het cadeau in ruil voor jouw cadeau aan iemand anders, namelijk je bloed.

The Red Rail is een project met het doel een nieuwe generatie bloeddonoren te creëren en het geven van bloed op de kaart te zetten bij jongeren. Want het aantal bloeddonoren staat onder druk. Dat zegt Nivel, het onderzoeksinstituut voor de gezondheidszorg. Volgens het instituut zijn er nu nog geen acute problemen. Door de vergrijzing en de hoge leeftijd van de gemiddelde donor, is echter de kans groot, dat er over zo'n 3 jaar een tekort aan bloeddonoren zal ontstaan. Reden voor het ideëel communicatiebureau Stichting Nobel, die dit project initieert, om in actie te komen en op een uitgesproken manier de aandacht te vragen van jongeren. De hoofdsponsor van dit project is Stichting DOEN.

Voor meer info: Jasmijn Andringa, Stichting Nobel, t. +31616610343, e. jasmijn@stichtingnobel.nl
RSVP show & pers: Suzanna Ruis van Het PR Bureau, t. +31(0)20 6702232 of m. +31(0)6 24227187, e. suzanna@hetprbureau.nl.
Backstage accreditatie dient apart te worden aangevraagd.

The act of giving
Op 16 juli wordt de `The Red Rail', bestaande uit dames- en herenkleding, voor het eerst getoond aan pers en genodigden tijdens de AIFW. Ideëel communicatiebureau `Stichting Nobel' initieert het project.'The Red Rail' is de eerste kledinglijn waarvoor men niet met geld kan betalen. De items van de collectie zijn niet te koop, maar kunnen alleen bemachtigd worden als men kan aantonen dat men een bloeddonor is geworden.

"Wij willen het `geven' binnen het referentie kader brengen van meer jongeren. In dit specifieke geval het geven van bloed. Iets van jezelf geven aan een ander persoon dat zo persoonlijk is als je eigen bloed, is een prachtig voorbeeld van een altruïstische gift, aldus Jasmijn Andringa, directeur Stichting Nobel.


The Red Rail collectie
De 18 opkomende modetalenten hebben ieder een gehele outfit ontworpen voor het `The Red Rail' project. Uit alle ingediende ontwerpen, hebben Claes Iversen, Angelika Groenendijk Wasylewski en Jasmijn Andringa een selectie gemaakt, waarbij vooral gekeken is naar de originaliteit en draagbaarheid van het item.

Alle ontwerpers hebben hun inspiratie gehaald uit het thema van de collectie: `The act of giving...blood !' De collectie wordt over een half jaar `verkocht' en wordt daaraan voorafgaand 2 weken gepresenteerd bij de `Young Designers United' winkel, op Keizersgracht 447 in Amsterdam. Voor meer info: www.theredrail.com en www.ydu.nl

Programma
Vanaf 12:00 uur - Ontvangst (Zuiveringshal) bij persbalie
13:00 uur - Plaatsnemen
13:15 uur - 13:30 uur - Fashion Show
Vanaf 13:30 uur - Borrel in de Lounge en mogelijkheid om diverse personen te spreken

Over Stichting Nobel
Stichting Nobel is een ideëel maatschappelijk betrokken communicatiebureau, bestaande uit een collectief van elf professionals uit verschillende hoeken van de communicatiewereld: schrijvers, documentairemakers, producers, regisseurs en creatief directeuren. www.stichtingnobel.nl


The Red Rail