Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

NEDERLANDERS OP GOUDEN EN BRONZEN KOERS BIJ DELTA LLOYD WK 470 2010

Scheveningen, 16 juli 2010

Op de vijfde dag van het Delta Lloyd WK 470 2010 in Den Haag, rukten de Nederlanders op naar de gouden en bronzen koers. De regerende wereldkampioenen Lisa Westerhof en Lobke Berkhout domineerden het vrouwenveld. Na drie eentjes namen zij de leiding van het klassement over. Bij de heren deden de broers Coster goede zaken door van de elfde naar de derde plaats overall op te klimmen. Beide teams zetten in de zware condities voor de Haagse kust de beste dagscore neer. Er stond een stevige zuidwestenwind met flinke golven.

Westerhof en Berkhout lieten een indrukwekkend staaltje zeilen zien. Met overmacht kwamen ze driemaal winnend door de finish. Op de vraag of dit de kracht van het team is of het thuisvoordeel bij dit weer, antwoordde Berkhout: 'Deze condities zijn echt onze sterke punt. Natuurlijk hebben we hier wel getraind en ken je de golven, maar we zijn hier gewoon goed in. Voor de wind was heel lastig, omdat de swell van de andere kant kwam dan de windrichting. Dat was even zoeken. Na de eerste wedstrijd hadden we dat onder knie en konden we onder spi ook echt uitlopen. Aan de wind was een snelheidsverschil met het grootste deel van het veld."

Geen verrassingen
Daarnaast waren de Delta Lloyd Kernploeg-zeilsters bijzonder scherp: 'Buiten dat we hard gingen, hebben we ook slimme dingen gedaan. Zoals op shifts varen, want er waren best wel wat buien met winddraaiingen. En we maakten gebruik van de stroming. Je moest blijven nadenken." Het Nieuw-Zeelandse duo Aleh/Powrie staat met een punt achterstand tweede. Dat zij hier sterk varen, is geen verrassing voor Berkhout: 'Nee, die zaten er vorig jaar ook al goed bij. Ze weten nu ook bij minder wind stabiel voorin te varen." Berhout zelf voelt zich sterk: 'Ik ben heel rustig. We hebben nog drie races in de gold te gaan. Het staat super dicht bij elkaar en we kunnen niets meer morsen, dus we moeten gewoon scherp blijven."

Betaaldag voor Team Coster
Coach Dick Coster kondigde van de week al aan dat in de gold fleet pas de betaaldagen komen. Vandaag was het kassa voor zijn zoons Sven en Kalle Coster. De broers gingen voortvarend van start met een tweetje en eentje. Daarmee maakten ze een sprong naar de tweede plaats in het tussenklassement. Sven Coster: 'We begonnen goed, maar het was echt crash management. Het woei zo hard. We gingen in het laatste voor de windse rak van 4 naar 1. Bij de onderboei haalden we de spinnaker weg. Dat hadden we niet moeten doen, want dan hadden we de wedstrijd gewonnen. De Britten haalden de spi weg. We rondden tegelijkertijd en wij lagen onder hen, dus wij moesten volgen." De tweede race verliep foutloos: 'Vanaf de boventon konden we de wedstrijd controleren."

Veranderde settings
De derde start was er eentje uit de boeken: 'Iedereen lag over bakboord, maar het stroomde nogal hard. Er zijn ook veel zwarte vlaggen gescoord. We startten over stuurboord achter het veld langs en konden als eerste naar rechts. We hadden alleen vooraf wat aan de settings veranderd en dat hadden we niet moeten doen. We dachten dat er minder wind kwam, want het klaarde op. Het bleek niet zo te zijn, maar met die vijfde plek zijn we ook tevreden. Het ligt heel dicht bij elkaar, dus het is spannend." De Australiërs Belcher/Malcolm gaan nog steeds aan de leiding, op 6 punten gevolgd door de Britten Patience/Bithell. Team Coster zit daar weer een punt achter.

Ook Nederlandse teleurstellingen
Ondanks de successen van vandaag, moest het Nederlandse kamp ook teleurstellingen incasseren. Te beginnen met Margriet Fokkema en Marieke Jongens, die driemaal in de achterhoede eindigden. Daarmee vielen ze van de vijfde naar de zeventiende plek terug. Mixed feelings voor coach Jacco Koops: 'Afgelopen zondag besloten we op basis van een lichtweer wedstrijd dat ze hier zouden varen. Margriet's schouderblessure was dus niet getest bij veel wind. Je zag nu in de boothandeling en schootvoering dat ze niet mee kon komen. Ze had last van haar schouder en dan doe je niet mee. Het is heel vervelend dat die blessure opspeelt, maar voor mij is het duidelijk dat het twee getalenteerde zeilsters zijn. Ze hebben dat tot vandaag laten zien en daar ben ik blij mee."

Snelheidsprobleem voor Team Steven
Na de opleving van eerder deze week, volgde vandaag een dip voor Steven Le Fèvre en Steven Krol. De topzeilers misten de aansluiting met de top. Le Fèvre: 'De eerste start was slecht, dus in die wedstrijd kwamen we er niet goed uit. We hadden eigenlijk de hele dag niet echt lekker de snelheid te pakken. De tweede race ging beter. We kwamen met veel pijn en moeite drie of vier boven. Bij de laatste gate lagen we rond de vijfde plek, maar gingen we even zwemmen, dus dat werd een twaalfde plek. In de derde wedstrijd hadden we een zwarte vlag. We gingen gewoon niet snel. Het was stuiteren en doen. Voor de wind ging prima, maar verder kwam het er vandaag niet uit." De jeugd wereldkampioenen van 2008 staan momenteel 27ste, dus hun doelstelling om de Medal Race te halen wordt lastig. Le Fèvre: 'We gaan morgen nog een keer alles uit de kast halen."

Publieksevenement
Komend weekend kan het publiek terecht bij Brunotti Beach House om vanuit de uitkijktorens met grote verrekijkers de finalereeks te aanschouwen. Daarnaast zijn de wedstrijden vanuit de strandtent te volgen via het MyLaps Track & Trace GPS-systeem, dat de wedstrijdbaan virtueel weergeeft. Op zondag worden tevens live videobeelden van de Medal Races getoond. Bezoekers kunnen zelf ook een poging wagen de wereldtitel te bemachtigen door deel te nemen aan de virtual sailing game van Stentec. Verder zijn er veel andere strandactiviteiten, waaronder vliegerclinics onder begeleiding van twee professionele instructeurs.