Open Aardbeienlunch in Sonsbeekpark


Arnhemse aardbeienliefhebbers zorgen voor primeur

ARNHEM, 20100716 -- Aardbeienliefhebbers kunnen op zondag 18 juli 2010 hun hart ophalen in Arnhem. Vanaf 13.00 uur is de eerste Open Arnhemse Aardbeienlunch op de Ronde Weide in Park Sonsbeek (route). Kom en geniet, proef, koop en steun de lekkerste aarbeien die er zijn: de smaakaardbeien van Jan Robben.

Jan Robben, teler uit het Brabantse Oirschot, heeft velden vol aardbeien, die groeien onder de blote hemel in de ruige grond in een bed van stro. Deze teler selecteert zijn aardbeirassen zorgvuldig op smaak. Het ene ras wat zoeter, het andere wat fruitiger; smaken verschillen tenslotte.

Dit soort aardbeien vind je vrijwel niet in de supermarkt. Die wil goedkope, lang houdbare producten in het schap. Laat staan dat een supermarkt reclame wil maken voor zo'n klein product. Dus weet niemand hoe lekker aardbeien kunnen zijn, vraagt niemand erom en kan de kleine producent zijn heerlijke producten niet kwijt. Daarom is het extra bijzonder dat er mensen bij hun supers `zeuren' om smaakvolle aardbeien.

En wat blijkt? Plus, Marqt en Deen reageren op de roep om meer smaak, door meer smaakaardbeien van Jan Robben in hun schap te leggen en hun kopers aan te moedigen toch vooral die heerlijke aardbeien te kopen. Consumentenactie werkt dus! Als wij onze stem laten horen, leggen de supers smaak in het schap. Dan proeft iedereen die heerlijke producten en gaan nog meer mensen erom vragen. Want als je eenmaal smaak geproefd hebt, wil je niet meer anders.

Laat zien dat ook jij gaat voor smaak en kom naar de aardbeiste lunch van Arnhem, een actie van consumenten voor consumenten. Jan Robben zelf zal hier zijn aardbeien verkopen. Aan meer smaakbommetjes werken we nog, dat blijft nog even een verrassing.

Pak je picknickkleed en je lunchspullen, en kom op voor de aardbei met smaak! Aansluitend kun je genieten van de zonnige livemuziek op Park Open.
Zeg, mail, twitter het voort en komt allen!

Achtergrondinformatie

De macht van de consument

Jan Robben is misschien wel de beroemdste aardbeienteler van Nederland. Hij staat symbool voor de maakbaarheid van de landbouw: dat er een weg is uit de bulkproductie naar kwaliteit. Sinds hij in 19.. op zijn bedrijf begon met de teelt van aardbeien met Smaak, in de volle grond, is hij talloze keren uitgeroepen tot beste, innovatiefste, duurzaamste of wat dan ook. Aanmoedigingsprijzen, stimuleringsprijzen, hij heeft er vele gekregen. Wie de aardbeien eenmaal heeft geproefd, wil ook niet meer anders.

Afzet van smaak is moeizaam

Helaas is dit slechts de buitenkant. De vele complimenten over de smaak van zijn aardbeien doen hem goed. Maar ondanks zijn creativiteit, zijn vasthoudendheid en zijn inzet, redt hij het bijna niet met zijn bedrijf. Robben is namelijk teler. Een hele goede en innovatieve, in hart en nieren. Maar een rendabel bedrijf krijg je pas als die lekkere aardbeien ook voor een lekkere prijs weggaan. En dat is moeizaam.
Kwaliteit heeft een prijs. De teelt van aardbeien in de volle grond is duurder dan gangbare teelt. Daar komt bij dat deze smaakaardbeien kwetsbaarder zijn en minder lang houdbaar. Supermarkten kunnen daar niet goed mee uit de voeten. Die willen goedkope producten die lang in het schap blijven liggen en dus smakeloos zijn.

Afnemers overtuigen
Voor producten met kwaliteit is een apart verkoopkanaal nodig. Het is zoeken naar afnemers die zich willen binden aan een duurder kwaliteitsproduct. Een afnemer die het voor lief neemt dat het product niet elke dag geleverd kan worden. Of die voor een klein product een aparte reclamecampagne start om het bekendheid te geven. Deels is dat Robben gelukt. Hij heeft afnemers zo ongeveer persoonlijk overtuigd en jaar op jaar vond hij meer afnemers. Inmiddels levert hij niet alleen aan kleine winkels maar ook aan de supermarktketens Plus, Deen en Marqt.

Waar blijft de consument?
Toch blijft structurele afzet een probleem. Oorzaak: de consument laat het afweten. Die is de bulkproducten gewend, zonder smaak, zonder kwaliteit. Hij weet niet dat er betere producten bestaan en koopt braaf wat de supermarkt zoal in het schap legt. Dat hijzelf een cruciale factor kan zijn in de teelt van kwaliteit, beseft een consument niet. Tot voor kort!

Strawberrymob
Specifiek voor Jan organiseert een aantal mensen een strawberrymob in Amsterdam. Via Twitter, Facebook en andere digitale media zingt de boodschap rond dat er een happening komt waar de heerlijkste smaakaardbeien te koop zijn. Papieren kranten en de radio pikt het op. Honderden mensen verzamelen zich op het afgesproken tijdstip en feestelijk halen ze Robben binnen, die in tien minuten door al zijn doosjes aardbeien heen is. Deze strawberrymob werkt nog verder door. De vaste afnemers van Robben horen er van en merken aan den lijve dat meer en meer mensen kwaliteit eisen. Daarmee is de vicieuze cirkel doorbroken. De consument beseft dat hij macht heeft en om kwaliteit kan vragen. Die vraag stimuleert de supermarkten ook daadwerkelijk kwaliteit in het schap te leggen, waardoor de teler zijn kwaliteitsproduct voor een faire prijs kwijt kan.

Kwaliteit in het schap
Voor pionier Jan Robben lijkt de nood voorbij. Voorlopig kan hij al zijn aardbeien kwijt. Maar dit is pas de eerste stap. Voor structurele afzet is structurele vraag nodig. Niet één maal een strawberrymob, ook niet twee of drie maal, maar blijvende aandacht voor en vraag naar kwaliteit. De consumenten moet laten zien dat hij eenvormigheid, smakeloosheid en bulk in het schap zat is en wil betalen voor kwaliteit en smaak. Dat is de nieuwe trend. Een trend ook waarin consumenten beseffen dat hun stem macht is. Dat als zij van zich laten horen, supers over durven te schakelen en meer telers kunnen overstappen op kwaliteit. Allemaal voor meer smaak in de schappen.





Ingezonden persbericht