Federale regering Belgie


Preventieve diplomatie

Financiering van initiatieven van de preventieve diplomatie

Voor de gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid en van het bezoek van koning Albert II aan Congo heeft de werkgroep Cinquantenaire een aantal projecten geselecteerd. Minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere stelt voor een aantal ervan te financieren via de begroting voor Vredesopbouw. De ministerraad gaat ermee akkoord om ze te financieren via de begroting 2010 van de FOD Buitenlandse Zaken.
* Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) DRC - Tweede festival van de podiumkunsten in Kinshasa van 30 juni tot 10 juli 2010 Het tweede festival van de podiumkunsten focuste op de Belgisch-Congolese relaties.

* Music fund (MF) DRC in partnerschap met het Institut National des Arts (INA) - La musique et la consolidation de la paix à la lumière de
l'anniversaire de l'indépendance
MUSIC FUND werkt samen met het Congolese Institut National des Arts in
Kinshasa. De samenwerking ondersteunt de Congolese muzikale ontplooiing door opleiding en muziekinstrumenten ter beschikking te stellen.

* DRC - Lycée de Prince de Liège - Projet culturel et éducatif du Lycée Prince de Liège: Héros d'hier et d'aujourd'hui - De Lueji à Prince Mwana Congo ou l'histoire d'une identité nationale Het Lycée is de Belgische school van Kinshasa en kreeg bezoek van het koningspaar.

* DRC - Malta Belgium International - Projet d'extension de la maternité du Centre Hospitalier Roi Baudoin Het Centre Hospitalier Roi Baudoin is de belangrijkste medische instelling in de gemeente Masina (Kinshasa) die een bevolking heeft van ongeveer 520 000 inwoners. Het project breidt de kraamafdeling uit. Het koningspaar bracht een officieel bezoek aan het CHRB.
* DRC - Institut national de préparation professionnelle - Renforcement des capacités du Centre de formation professionnelle de Kinshasa - Limete
Het INPP is een nationale instelling die sinds 1964 instaat voor de professionele vorming van de Congolese beroepsbevolking. Het project biedt een overzicht van de dringendste noden die zich situeren op drie niveaus: opleiding van leerkrachten, opleiding van administratief personeel en investeringen in didactisch materiaal.