Volker Wessels Stevin NV

VolkerWessels / Mercon krijgt opdracht groot onderhoud acht boogbruggen

Een combinatie van VolkerWessels-onderneming KWS Infra en Mercon Steel Structures heeft van Rijkswaterstaat opdracht gekregen voor de uitvoering van het programma KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Dit programma omvat groot onderhoud aan 8 boogbruggen. De totale contractwaarde bedraagt ruim 87 miljoen euro.

Behalve de Schellingwouderbrug over het Buiten-IJ en de Overeindsebrug over het Lekkanaal overspannen de zes resterende bruggen (Amsterdamsebrug, Weesperbrug, Loenerslootsebrug, Breukelerbrug, Jutphasebrug en Schalkwijksebrug) allemaal het Amsterdam-Rijnkanaal. Het zijn stalen boogbruggen, die alle gedurende de periode 1937 tot 1971 zijn gebouwd.

Met het groot onderhoud binnen KARGO wordt de technische staat van de bruggen op de huidige en toekomstige eisen afgestemd. De combinatie KWS-Mercon gaat de levensduur verlengen en vijzelt de bruggen in opdracht van Rijkswaterstaat op. Hierdoor kan de vierlaagse containervaart onder de bruggen door. Voor het binnenvaartverkeer betekent dit een belangrijke verbetering.

Deze bruggen dienen met een minimale (verkeers)hinder volledig te worden gerenoveerd. De werkzaamheden vinden plaats in de periode van het 3e kwartaal van 2010 tot het 4e kwartaal van 2016. De combinatie KWS-Mercon heeft door diverse optimalisaties de totale doorlooptijd voor KARGO verkort tot circa 5 jaar. Door een optimale afweging van de oplossingrichtingen is de combinatie KWS-Mercon tot de aanpak gekomen waarbij meerdere nieuwe bruggen worden gerealiseerd en de overige worden gerenoveerd. Bij de renovatie van twee bruggen wordt gebruik gemaakt van een tijdelijke hulpbrug om zo min mogelijk hinder te veroorzaken.

Naast de prijs heeft vooral de kwaliteit een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor de aannemers. Door de aanpak van het onderhoud aan deze bruggen te combineren, blijft de verkeershinder zo beperkt mogelijk. Deze hinderbeperking is voor de weggebruiker en de scheepvaart van groot belang.

Er is bij KARGO sprake van een uniforme technische en constructieve opgave voor het groot onderhoudswerk. Door expliciet uit te gaan van de onderlinge verbondenheid van de acht bruggen bij de engineeringsopgave, de omgevingsaspecten en de technische oplossingen, kan de uitvoeringscapaciteit efficiënt en flexibel worden ingezet voor KARGO.

De combinatie KWS-Mercon bevat alle voor het project relevante specialismen. Mercon Steel Structures heeft uitgebreide ervaring met de nieuwbouw van grote stalen bruggen zoals de HSL-Moerdijkbrug. Het project vraagt echter ook diverse en uiteenlopende renovatiewerkzaamheden. Hiermee heeft KWS Infra uitgebreide ervaring door onder andere de renovatie van de Haringvlietbrug waarbij deze brug onder andere constructief is versterkt. Doordat Mercon Steel Structures beschikt over uitgebreide productiefaciliteiten kunnen de nieuwe bruggen en andere onderdelen ten behoeve van de renovatiewerkzaamheden in grote mate geprefabriceerd worden.

Het Rijkswaterstaatsproject KARGO onderscheidt zich door een uitgesproken ambitie op het gebied van veiligheid. Dit sluit volledig aan op het veiligheidsbeleid van de combinatie KWS-Mercon.