Gemeente Dantumadeel


Onderzoek naar imago Noordoost Fryslân als toeristische regio

Er is een imago-onderzoek gestart onder Noordoost Friese recreatieve ondernemers. Dit onderzoek voert Stenden Hogeschool uit in opdracht van de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel. De vijf Noordoost Friese gemeenten werken samen in het project regiomarketing om meer bezoekers, bedrijven en bewoners naar Noordoost Fryslân te trekken.

De onderzoeksresultaten geven meer inzicht in het imago van Noordoost Fryslân en worden gebruikt bij het uitwerken van de marketingstrategie en een publiciteitscampagne om Noordoost Fryslân op de kaart te zetten. Het onderzoek is ook bedoeld om het resultaat van het promoten van de regio te kunnen toetsen.

Vorig jaar is een eerste start gemaakt met het onderzoek. Toen zijn bezoekers en toeristen van Noordoost Fryslân bevraagd en is hun mening vergeleken met die van landgenoten die nog nooit in Noordoost Fryslân zijn geweest. Daaruit bleek dat toeristen en bezoekers graag nog een keertje terug komen als ze eens in de Noordoost Friese regio geweest zijn.

De bezoekers waarderen vooral de natuur, het aanbod van fiets- en wandelroutes en de rust en de ruimte. Interessant is dat een groot deel van deze groep door verhalen van familie, kennissen, collega's, dus via mond-tot-mond-reclame, nieuwsgierig is geworden naar het gebied. De bezoekers zijn enthousiaster dan de groep die nog nooit hier is geweest. Het credo `onbekend maakt onbemind' lijkt daarmee op Noordoost Fryslân van toepassing. Een kans voor regiomarketing om dit te veranderen!

Regiomarketing is een onderdeel van het Europese project Vital Rural Area (www.vitalruralarea.eu).