Rijksoverheid
Ons kenmerk
GMT/VDG 3010493
Datum 21 juli 2010
Resultaten monitor dure geneesmiddelen 2008
Aanleiding
Bij brief van 12 juni 2009 (29477, nr. 90) heb ik de rapportage van de monitor
2007 doen toekomen. In die brief heb ik toegezegd de kostenmonitor ook voor
2008 te continueren. De resultaten van de monitor dure en weesgeneesmiddelen
2008 zijn inmiddels bekend. De rapportage is bijgevoegd. In deze brief reageer ik
op de uitkomsten van de monitor.
Doel van de monitor?
Al enige jaren leeft de vraag hoe de groeiende kosten van de dure
geneesmiddelen zich verhouden tot de beschikbare budgettaire macroruimte. Om
hier meer zicht op te krijgen is de monitor ontwikkeld.
Doelstelling van de monitor is inzicht te geven in het gebruik en de kosten in
ziekenhuizen van dure= en weesgeneesmiddelen die toegelaten zijn tot de
beleidsregel dure geneesmiddelen respectievelijk de beleidsregel
weesgeneesmiddelen.
De Stichting Farmaceutische Kerngetallen (SFK) heeft de monitor uitgevoerd. De
begeleidingscommissie van de monitor werd gevormd door de NVZ vereniging van
ziekenhuizen (NVZ), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra
(NFU), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers (NVZA) en VWS.
Resultaten monitor
De nu beschikbare data van alle academische ziekenhuizen, van 88% van de
algemene ziekenhuizen en van het merendeel van de categorale instellingen die
dure geneesmiddelen gebruiken, hebben gezorgd voor een volledig beeld.
Uitgaven dure geneesmiddelen nemen met bijna 20% toe
De totale netto=inkoopkosten van middelen die volgens de beleidsregel dure
geneesmiddelen voor budgettaire compensatie in aanmerking komen, kwamen in
2008 uit op een bedrag van ¤ 379,5 miljoen. Het gaat hierbij om de totale netto=
inkoopkosten zoals gemaakt door algemene, academische en categorale
instellingen. In 2007 kwamen deze kosten uit op ¤ 317,6 miljoen. Dat komt neer
op een toename van gemiddeld 19,5 procent. Procentueel gezien is deze toename
in 2008 vrijwel gelijk aan die van 2007, toen de kosten met 19,4 procent
toenamen.
Directie Geneesmiddelen
en Medische Technologie
Ons kenmerk
GMT/VDG 3010493
Pagina 2 van 3
De totale netto=inkoopkosten van de middelen die volgens de beleidsregel dure
geneesmiddelen voor vergoeding in aanmerking komen, zijn voor de jaren 2004
tot en met 2008 weergegeven in onderstaande tabel.
2004 2005 2006 2007 2008
Netto inkoopkosten
(miljoenen euro's)
130,1 185,6 266,0 317,6 379,5
Hogere budgettaire lasten voor ziekenhuizen
Naar aanleiding van signalen van de ziekenhuizen dat zij de stijging van de
uitgaven aan dure geneesmiddelen in 2004 en 2005 steeds moeilijker konden
opvangen in hun budgetten, is de beleidsregel dure geneesmiddelen in 2006
aangepast. Tot 2006 werden ziekenhuizen op grond van de beleidsregel tot
maximaal vijfenzeventig procent van de kosten van dure geneesmiddelen
additioneel in hun budget gecompenseerd. Het vergoedingspercentage werd in
overleg tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar vastgesteld. Op basis van de
aangepaste beleidsregel wordt vanaf 2006 in alle gevallen tachtig procent van de
kosten additioneel in de ziekenhuisbudgetten gecompenseerd. De ziekenhuizen
worden geacht de resterende kosten van de dure geneesmiddelen te dekken uit
de reguliere budgetvergoedingen.
De kosten die ziekenhuizen in 2008 uit het reguliere budget moesten dekken,
bedroegen ¤ 73,3 miljoen. Dit is ¤ 13,6 miljoen meer dan in 2007. Daarmee is
2008 het jaar met de hoogste budgettaire lastendruk sinds de invoering van de
beleidsregel.
Omdat de netto=inkoopkosten van de dure geneesmiddelen bij algemene
ziekenhuizen sterker toenamen dan bij academische ziekenhuizen, namen de
kosten die de algemene ziekenhuizen uit het reguliere budget moesten dekken, de
netto lasten, ook sterker toe dan bij de academische ziekenhuizen. Doordat de
groei van de netto=inkoopkosten van dure geneesmiddelen per individuele
instelling kan verschillen, is de toename van de netto lasten dus ook niet voor
ieder ziekenhuis gelijk. In 2008 liep het aandeel van de netto=inkoopkosten voor
dure geneesmiddelen in het ziekenhuisbudget per ziekenhuis uiteen tussen de 1,0
en 3,8 procent voor academische ziekenhuizen en tussen de 0,8 en de 6,4 procent
voor algemene ziekenhuizen.
In onderstaande tabel zijn voor de jaren 2004 tot en met 2008 de netto lasten van
de ziekenhuizen voor dure geneesmiddelen weergegeven.
2004 2005 2006 2007 2008
Netto lasten voor de
ziekenhuizen*
(miljoenen euro's)
40,7 58,6 49,3 59,7 73,3
* het verschil tussen de netto inkoopkosten van de ziekenhuizen en de additionele
budgetcompensatie die zij op grond van de beleidsregel kregen.
Sterke kostenstijging bij één weesgeneesmiddel
Per 1 januari 2006 is een aparte beleidsregel voor weesgeneesmiddelen
geïntroduceerd. De uitgaven aan weesgeneesmiddelen die op de lijst van deze
beleidsregel komen te staan, worden op grond van deze beleidsregel voor 100
procent budgettair gecompenseerd. Alleen academische ziekenhuizen verstrekken
weesgeneesmiddelen. In 2008 bedroegen de kosten ten laste van de beleidsregel
Directie Geneesmiddelen
en Medische Technologie
Ons kenmerk
GMT/VDG 3010493
Pagina 3 van 3
weesgeneesmiddelen ¤ 56,9 miljoen. Een jaar eerder kwamen deze kosten nog uit
op ¤ 37,2 miljoen. Net als in 2007 wordt deze toename grotendeels veroorzaakt
door één geneesmiddel, namelijk Alglucosidase alfa (Myozyme ter bestrijding van
de ziekte van Pompe). De totale kosten voor dit middel bedroegen in 2008 ¤ 35,5
miljoen.
Vervolg
Uit de monitor volgt dat de toename van de kosten voor dure geneesmiddelen
procentueel gezien vrijwel gelijk is aan die van 2007, maar dat de netto=lasten
voor ziekenhuizen in 2008 zijn toegenomen.
Op basis van de gegevens uit de monitor kan worden geconcludeerd dat een
steeds groter deel van de beschikbare groeiruimte voor de ziekenhuizen bestemd
moet worden aan dure= en weesgeneesmiddelen. Het financiële macrokader voor
de ziekenhuizen wordt mede daardoor overschreden. Voor de komende tijd zal ik
de kostenontwikkeling van zowel de ziekenhuissector in totaliteit als van de dure -
en de weesgeneesmiddelen binnen deze sector nauwlettend volgen. Dit doe ik
vanaf 2009 niet meer middels een monitor dure geneesmiddelen maar via
gegevens die ik jaarlijks van de NZa ontvang.
Bij brief van 21 juni jl. (Z/VU=3006963) heb ik maatregelen aan u voorgelegd om
de overschrijding van (onder andere) het ziekenhuiskader te compenseren.
Verder ga ik de komende tijd zoeken naar mogelijkheden voor een zo adequaat
mogelijke beheersing van de kostenontwikkeling bij de dure= en
weesgeneesmiddelen.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
---- --