TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

21 juli 2010

Hypotheekklant meest tevreden over Rabobank en assurantie-intermediair

Hypotheekbemiddelaars liggen al langere tijd onder vuur. Iedereen die er een mening over is toegedaan, lijkt deze ook graag te verkondigen. Maar wat vinden de hypotheekklanten zelf van deze bemiddeling in hypotheken? En hoe vaak maken ze er gebruik van? Nederlandse hypotheekklanten raadplegen gemiddeld twee hypotheekbemiddelaars. Klanten worden steeds `hypotheekwijzer' en voordat ze een bemiddelaar zoeken, scholen ze zichzelf even gauw bij via internet. Het meest tevreden zijn Nederlandse hypotheekklanten met de Rabobank en het assurantie-intermediair. Allebei werden ze gewaardeerd met een 7,6. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, waarvoor 1.043 hypotheekafsluiters en 529 hypotheekoriënteerders ondervraagd werden.

Starters hebben wel meer hulp nodig om tot een hypotheekkeuze te komen. Ze lijken over het algemeen een stukje onzekerder te zijn als het gaat om het afsluiten van een hypotheek. Ze hebben meer informatie nodig, bezoeken meer bemiddelaars en vragen ook vaker vrienden om informatie.

Adriaan Eecen, onderzoeksdirecteur bij de sector Business & Finance van TNS NIPO, vindt het opvallend dat de gemiddelde klant zo snel klaar is met het hypotheekoriëntatieproces. Een doorsnee hypotheekklant gaat bij twee bemiddelaars op bezoek en vraagt bij hen informatie of een offerte aan. Slechts zeventien procent van de hypotheekklanten bezoekt vier of meer bemiddelaars. Eecen: `Dat vind ik opvallend weinig. Dit betekent dat de consument vrij zeker al weet wie hij als bemiddelaar zal inschakelen. Als bemiddelaar moet je top of mind zijn bij de toekomstige klant. Je kunt dus niet bezuinigen op hypotheekreclame.' Vervolgens worden er gemiddeld drie adviesgesprekken gevoerd en twee definitieve offertes aangevraagd, nadat men is voorgelicht over de pros en contra's van verschillende hypotheekmogelijkheden.

Assurantie-intermediair en Rabobank met het cijfer 7,6 als beste hypotheekbemiddelaar beoordeeld
Wanneer we klanten een oordeel vragen over de bemiddelende activiteiten van de verschillende partijen, dan blijkt dat het assurantie-intermediair en de Rabobank allebei een 7,6 als rapportcijfer krijgen voor hun rol als bemiddelaar. Zij scoren daarmee het hoogst. Volgens Adriaan Eecen is het niet verwonderlijk dat de Rabobank en de assurantiekantoren zo hoog scoren. `De (Rabobank)kantoren kunnen door hun structuur redelijk zelfstandig functioneren en worden minder gehinderd door interne reorganisaties.' Rabobank laat de concurrentie ver achter zich. De eerstvolgende grote bank in het rijtje scoort op dit gebied slechts een 6,4.

De beste offerteverstrekkers krijgen een 7 of hoger De bemiddelaars verstrekken offertes van zichzelf of andere partijen. Wanneer je aan de klanten vraagt welk cijfer de diverse uitgebrachte offertes krijgen, blijkt het volgende: de top wordt gevormd door (in alfabetische volgorde): AEGON, Fortis Bank Nederland, De Hypotheker, Nationale-Nederlanden, Obvion, Rabobank, SNS Bank en Westland Utrecht Hypotheekbank. De offertes van deze aanbieders scoren allemaal ruim boven het cijfer zeven.

F7771 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats gedurende mei 2010. Hierbij zijn 1.043 hypotheekafsluiters en 529 hypotheekoriënteerders ondervraagd.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen metAdriaan Eecen (tel: 020 522 59 22).