Ingezonden persbericht



Vervroegde Via Gladiola oorzaak lage uitval op dag 2 Vierdaagse Electrabel bouwt een Via Gladiola tunnel om de wandelaar op te peppen

Nijmegen - 21 juli 2010. Een ongekend laag aantal uitvallers op dag 2 van de Nijmeegse Vierdaagse. Met de moeilijke weersomstandigheden van de afgelopen twee dagen een verrassing die uit de lucht lijkt te vallen. Of toch niet?

Waar het warme weer op de eerste dag van editie 2010 242% meer uitvallers veroorzaakte vergeleken met editie 2009, leverde de cijfers van de tweede dag een verstomde blik op in de ogen van de organisatie van de Nijmeegse Vierdaagse. Slechts 1243 uitvallers tegenover 1784 uitvallers op dezelfde marsdag in 2009. Maar liefst 30% minder uitvallers!

Tabel 1: Absolute en relatieve uitvalscijfers dag 1 en 2 Nijmeegse Vierdaagse ( periode 08-10)
|       |Uitval  |groei   |Uitval  |Groei   |Uitval  |
|       |2008    |08-09   |2009    |09-10   |2010    |
|Dag 1  |438     |108%    |473     |242%    |1145    |
|Dag 2  |1610    |111%    |1784    |70%     |1243    |
Minder verbaasd is sportmarketingbureau PRO SPORT. In opdracht van energieleverancier Electrabel, al 3 jaar fanatiek sponsor van de Nijmeegse Vierdaagse, kreeg het bureau de simpele opdracht de wandelaars meer energie te geven. Zij bedachten een tunnel met beeld, geluid en licht van de Via Gladiola. Alsof je er doorheen loopt.

Accountmanager Maarten Hoffer legt uit: "Wij hebben onderzoek gedaan naar de uitvalscijfers tijdens de Vierdaagse. Dag 2 rond kilometer 28 (voor de 40 kilometer wandelaars) blijkt een enorm breekpunt voor veel wandelaars. Een stuk route dwars door de weilanden, vol in de wind, en met relatief weinig supporters langs de kant. Een punt dus, waar wandelaars extra energie nodig hebben om de hoge uitvalscijfers te kunnen verlagen. Door het ultieme Vierdaagse gevoel, het Via Gladiola-gevoel van de intocht op de laatste marsdag, twee dagen naar voren te halen, worden wandelaars weer even met hun neus op de feiten gedrukt. 'Dit is waar je het voor doet!', proberen we te zeggen."

De wandelaars zijn er blij mee, getuige de enthousiaste reacties. Voor wandelaar Annemarie (34) kwam de tunnel op het goede moment. "Ik zat hélemaal stuk! Dit was mijn tweede Vierdaagse, de eerste heb ik niet uitgelopen. Vorige keer nekte dag 2 mij. Maar nu, een Via Gladiola midden in het weiland?! Onwerkelijk vond ik het."

Paul (48) heeft de Vierdaagse al 3 keer eerder uitgelopen. Toch viel de woensdag dit jaar tegen. "Plakkend warm was het. Gelukkig had ik me goed voorbereid. Ook zonder de tunnel had ik het gered. Maar ik merkte wel dat andere wandelaars een oppepper kregen. Geschreeuw en gejuich in de tunnel. Het was dan wel 10 meter omlopen om op het weiland te komen, maar dat had iedereen er voor over."

PRO SPORT
Sinds 1982, is PRO SPORT werkzaam in de driehoek sport, media en bedrijfsleven. Sportmarketingbureau PRO SPORT werkt aan opdrachten uit de sportwereld en adviseert zowel het bedrijfsleven, sportbonden als clubs. Naast advisering en begeleiding, organiseert PRO SPORT jaarlijks circa 100 sportgerelateerde relatiemarketing evenementen. Meer informatie over PRO SPORT is te vinden op onze website www.prosport.nl.

Powered by Electrabel
Electrabel is de grootste energieleverancier in de Benelux en is actief als producent en leverancier van energie en energiegerelateerde diensten. Met onze centrales wekken wij ongeveer een kwart van de in Nederland geproduceerde elektriciteit op. Wij maken deel uit van GDF SUEZ, een belangrijke wereldspeler op het gebied van energie, watervoorziening en afvalverwerking. Electrabel is sponsor van diverse wandelevenementen, waaronder de Nijmeegse Vierdaagse en de Avond4daagse.



Ingezonden persbericht