Rijksoverheid


Datum 21 juli 2010

antwoorden op Kamervragen over
Let's Go Thuiszorg te Hasselt

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over Let's Go Thuiszorg te Hasselt (ingezonden 18 mei 2010). Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink

Antwoorden op kamervragen van van het Kamerlid Leijten (SP) over Let's Go Thuiszorg te Hasselt (ingezonden 18 mei 2010)

1
Bent u bekend met het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg waarin Let's Go Zorg in Hasselt onder verscherpt toezicht wordt gesteld?
1
Ja. Let's Go Zorg is door de Inspectie voor de gezondheidszorg bezocht in het kader van het project "toezicht op nieuwe toetreders in de thuiszorg". De voormalig staatssecretaris heeft het rapport dat naar aanleiding van dit project is uitgebracht, op 11 juni 2009 naar uw Kamer gezonden. De individuele rapportages van de eerste bezoeken, de follow up bezoeken en de bezoeken naar aanleiding van verscherpt toezicht aan de in het kader van dit project bezochte instellingen, zijn actief openbaar gemaakt op www.igz.nl. Zo ook de rapporten over Let's Go Zorg.

2
Kunt u toelichten hoe het op dit moment met de bedrijfsvoering van Let's Go Zorg in Hasselt is gesteld, specifiek op de terreinen deskundigheid op managementniveau, wisselingen van medewerkers, coördinatie om verantwoordelijkheid te dragen en kwaliteit van zorg? Zo ja, hoe beoordeelt u deze bedrijfsvoering? Zo nee, waarom niet?

2
Let's Go Zorg stond sinds 27 april 2010 onder verscherpt toezicht van de Inspectie. De Inspectie heeft op 7 juni 2010 opnieuw een bezoek aan Let's Go Zorg gebracht om te toetsen of men inmiddels voldoende verbeteringen heeft doorgevoerd. Op 22 juni 2010 is Let's Go Zorg echter failliet verklaard. Hierdoor heeft de inspectie van haar voornemen afgezien om mij te adviseren Let's Go Zorg een aanwijzing ex artikel 8, lid 1, Kwaliteitswet zorginstellingen te geven.
3
Vindt u het wenselijk dat Let's Go Zorg nog steeds de salarissen van medewerkers niet volledig heeft uitbetaald, terwijl zowel de directeur van de thuiszorgorganisatie als de verantwoordelijk wethouder in Zwolle eind vorig jaar de belofte hebben gedaan dat 'voor de kerst' de salarissen zouden worden uitbetaald? Welke maatregelen gaat u nemen, zodat de betreffende medewerkers alsnog het salaris ontvangen?

4
Is het waar dat Let's Go Zorg geen salarissen uitbetaalt, omdat de organisatie te kampen heeft met een schuld bij de Belastingdienst die eerst ingelopen moet worden? Hoe beoordeelt u deze situatie?

5
Hoeveel (oud!)medewerkers van Let's Go Zorg zijn ondertussen naar de rechtbank gestapt om het salaris alsnog uitbetaald te krijgen? Welke gerechtelijke uitspraken hebben de procedures tot op heden opgeleverd?
6
Acht u het wenselijk dat medewerkers door het niet uitbetalen van het salaris in financiële problemen zijn geraakt, hierdoor een BKR!registratie hebben opgelopen of zelfs bijna uit huis zijn gezet? Acht u dit goed werkgeverschap van Let's Go Zorg? Welke maatregelen gaat u nemen om deze medewerkers in bescherming te nemen?
3, 4, 5 en 6
Uiteraard is het onwenselijk als medewerkers niet het loon krijgen waar zij recht op hebben. Maar u refereert hier aan een probleem dat zich afspeelt in de relatie tussen een privaatrechtelijke werkgever en zijn werknemers. In die relatie ligt geen rol voor VWS. Werknemers hebben in dit soort gevallen zelf een verantwoordelijkheid én instrumenten om op te treden en hun belangen veilig te stellen. Wanneer zij dat niet zelf (willen/kunnen) doen, kunnen zij een beroep doen op belangenbehartigers als vakbonden en/of rechtsbijstandverzekeraars. Indien blijkt dat de werkgever niet meer in staat is om aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen, is er voor de loonvorderingen van werknemers een vangnet in geval van faillissement.

7
Wat zijn de consequenties van de bedrijfsvoering van Let's Go voor de continuïteit van de zorg voor cliënten? Kunt u daar een omschrijving van geven? Hoeveel cliënten heeft Let's Go Zorg in beheer, uitgesplitst per gemeente? 7
Let's Go kwam in het kader van het project "toezicht op nieuwe toetreders in de thuiszorg" in beeld bij de Inspectie. Uit de rapportage naar aanleiding van het inspectiebezoek op 20 januari 2009 blijkt dat Let's Go toentertijd 185 cliënten had in de zorgkantoorregio's Zwolle en Drenthe. In de regio Zwolle waren dit deels cliënten die zelf met een PGB zorg inkochten bij Let's Go, en deels cliënten via onderaanneming van andere (regionale) thuiszorgaanbieders De Nieuwe Thuiszorg, Thuiszorg Carinova en Thuiszorg Service Nederland. Voor de cliënten in de regio Drenthe had Let's Go een contract met het zorgkantoor. Mij hebben geen signalen bereikt dat de continuïteit van zorg in gevaar is gekomen. Voor wat betreft de continuïteit van zorg geldt dat PGB!cliënten hier zelf voor verantwoordelijk zijn. Voor de continuïteit van de door Let's Go Zorg in onderaanneming uit te voeren ondersteuning c.q. zorg zijn allereerst de genoemde hoofdaannemers verantwoordelijk. Doordat Let's Go vanwege haar werkwijze in de regio Zwolle ! PGB!zorg en zorg in onderaanneming ! geen rechtstreeks contact had met het zorgkantoor c.q. gemeenten, heb ik niet langs die weg de gevraagde gegevens kunnen achterhalen. Wel weet ik uit mondelinge informatie door de inspectie, naar aanleiding van hun follow!up bezoeken aan Let's Go dat in de afgelopen periode het overgrote deel van de cliënten is overgestapt naar andere thuiszorgaanbieders. Exacte aantallen zijn mij niet bekend. Juni jongstleden zouden er nog slechts enkele cliënten zijn overgebleven. Op grond van publieke uitlatingen van de curator van Let's Go concludeer ik dat ook voor hen de continuïteit van zorg is geregeld. De continuïteit van de zorg in natura waarvoor Let's Go hoofdaannemer was, is geregeld door het zorgkantoor conform diens verantwoordelijkheid hiervoor. Volgens mondelinge informatie van het zorgkantoor Drenthe betrof het hier 5 á 10 cliënten.
Overigens kan ik u verwijzen naar de nota "Ruimte en rekenschap voor zorg en ondersteuning" waarin voorzien wordt in een early warning systeem voor zorgaanbieders in de langdurige en de curatieve zorg. Ik heb de NZa gevraagd een dergelijk systeem, waarbij de zorgaanbieder primair verantwoordelijk wordt gesteld voor het tijdig signaleren en melden van problemen die tot continuïteitsproblemen van cruciale zorg kunnen leiden, nader uit te werken vooruitlopend op een wettelijke regeling van een en ander in de Wet Cliëntenrechtenzorg. Ik verwacht dat de NZa mij binnenkort nader zal kunnen informeren.

8
Is het waar dat Let's Go Zorg in gesprek is met Thuiszorg Service Nederland om medewerkers door te schuiven naar laatstgenoemde? Zo ja, wat is hiervan de reden?
8
De aard en inhoud van vermeende gesprekken tussen Let's Go Zorg en Thuiszorg Service Nederland zijn mij niet bekend. Zorgaanbieders zijn private rechtspersonen met eigen verantwoordelijkheden; onder meer wat betreft het werkgeverschap. Daar treed ik niet in.

9
Bent u bekend met het feit dat Let's Go Zorg en Let's Go Uitzendbureau alle contracten hebben overgezet naar Let's Go Holding? Zo ja, wat is hiervan de reden, en hoe beoordeelt u deze constructie?
9