Sligro Beheer NV

Halfjaarbericht
2010 Persbericht

Nettowinst Sligro Food Group 28 miljoen

Halfjaarbericht
2010 Persbericht

Nettowinst Sligro Food Group 28 miljoen
De nettowinst over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 28 miljoen, een toename van 4,6% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2009. De omzet over het eerste halfjaar 2010 beliep ¤ 1.115 miljoen, een toename van 2,7%. De autonome omzetgroei beliep 4,7%.
Koen Slippens, directievoorzitter: "In uitdagende marktomstandigheden heeft Sligro Food Group in zowel Foodservice
als Food retail een sterke autonome omzetontwikkeling laten zien. In overeenstemming met onze ambitie ontwikkelden wij ons in beide marktsegmenten duidelijk beter dan de totale markt. De groep wist het eerste halfjaar met een winststijging af te sluiten, terwijl ons investeringsprogramma volop doorloopt om in de toekomst te kunnen profiteren van economisch herstel."

Kerncijfers
x ¤ miljoen Toename
2010 in %
Omzet 1.115 2,7
Autonome omzetgroei 4,7
Bruto bedrijfsresultaat (ebitda) 63 4,6
Bedrijfsresultaat (ebit) 37 2,9
Nettowinst 28 4,6

De brutowinst als percentage van de omzet nam met 0,3% af door prijs- en actiedruk en door mixeffecten. Ondanks het effect van versnelde afschrijvingen ad ¤ 2,5 miljoen, zijn de kosten als percentage van de omzet licht gedaald. Exclusief deze afschrijvingen is er sprake van een daling met 0,3%. In de overige bedrijfsopbrengsten is in 2010 een boekwinst op afgestoten activa begrepen van ¤ 1 miljoen ten opzichte van een boekverlies in 2009 van gelijke omvang.
Bij Food retail beliep de toename van de identieke consumentenomzet 4,2% (Q2: 3,4%) waarvan 5,2% voor EMTÉ (Q2: 4,6%) en
1,5% voor Golff (Q2: 0%).
Exclusief het effect van Pasen was de onderliggende groei in het tweede kwartaal nagenoeg gelijk aan die van het eerste kwartaal. Pasen viel in 2010 in Q1 en in 2009 in Q2. Op basis van de cijfers van drie onderzoeksbureaus schatten wij dat de markt in het eerste halfjaar met ongeveer 1% is gegroeid, waarmee Food retail de markt beduidend heeft verslagen.

Ondanks de identieke omzetgroei is de omzet bij Food retail enigszins afgenomen als gevolg van overgedragen vestigingspunten, met name in 2009, aan Spar Holding en anderen.
Gemiddeld beschikten wij in de eerste helft van 2010 over 120 supermarkten ten opzichte van 135 in 2009. Het bedrijfsresultaat van Food retail verbeterde met bijna ¤ 6 miljoen tot ¤ 5 miljoen. Dit is vooral het gevolg van een succesvolle uitvoering van het Masterplan Food retail en van ¤ 2 miljoen
hogere overige bedrijfsopbrengsten.
Foodservice realiseerde in het eerste halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% (Q2: 4,1%). Ook in dit segment worden de cijfers per kwartaal beïnvloed door Pasen. Hoewel er nog geen marktcijfers over het gehele eerste halfjaar beschikbaar zijn, duiden de horecacijfers over het eerste kwartaal op een krimpende foodservicemarkt. Sligro slaagde er opnieuw in, door intensieve klantenacquisitie, de kracht van de Sligro formule en een aantrekkelijke prijspositionering, duidelijk tegen de markttrend in te groeien. Als gevolg van deze actieve marktbenadering
en de stijging van het omzetaandeel
van het convenience/petrol segment met relatief
lagere marges, was er wel sprake van margedruk binnen Foodservice.
Het bedrijfsresultaat bij Foodservice nam met
bijna ¤ 5 miljoen af tot ¤ 32 miljoen. Dit is vooral het gevolg van de ingezette prijsdruk en de extra afschrijvingen.

Door samenvoeging van al onze bezorgactiviteiten in de regio Amsterdam worden de bestaande activa versneld afgeschreven,
hetgeen in 2010 tot éénmalige extra afschrijvingen leidt van ¤ 5 miljoen, gelijkelijk verdeeld over het jaar. De financiële positie van Sligro Food Group is onverminderd sterk, ondanks de betaling in het eerste halfjaar van het jubileumdividend. De operationele kasstroom is in het eerste
halfjaar 2010 in neerwaartse zin beïnvloed door een effect van de 53e week in 2009, vooruitbetaalde vennootschapsbelasting en gewijzigde betalingscondities met een belangrijke leverancier.
Vooruitzichten
In de food retailmarkt is sprake van pittige prijs- en promotieconcurrentie doordat de consument terughoudend is in zijn
bestedingen en meer op aanbiedingen let en door wijzigende concurrentieverhoudingen. In de foodservicemarkt is de consument nog steeds terughoudend met zijn uitgaven, hetgeen bij onze klanten weer de nodige druk op het rendement zet en daardoor behoefte aan kostenverlaging initieert. Daar staat tegenover dat de grilligheid en onzekerheid van de economische ontwikkeling minder wordt en er langzaam maar zeker weer enig optimisme is waar te nemen. Wij zien dan ook geen belangrijke wijzigingen van de in het jaarverslag 2009 omschreven risico's en onzekerheden.
Voor het tweede halfjaar 2010 dient in vergelijking tot de vergelijkbare periode van 2009 te worden bedacht dat 2009 een
extra week omvatte, hetgeen tot ¤ 40 miljoen extra omzet heeft geleid. De sterke groei in het convenience-/petrolsegment in 2009 en in de eerste helft van 2010 zal in de
tweede helft van 2010 afvlakken. Doordat niet alle Golff-supermarkten passen in het EMTÉ concept, zal het aantal
supermarkten
nog wat verder afnemen. Desalniettemin zal de
totale omzet over 2010 naar verwachting toenemen ten opzichte van 2009. Daarenboven verwachten wij extra te groeien door de op 2 juli 2010 aangekondigde overname van Sanders Supermarkten, die naar verwachting in augustus wordt afgerond.
Wij onthouden ons van een concrete voorspelling van de jaarresultaten. De halfjaarcijfers worden heden toegelicht op een
persconferentie en in een analistenbijeenkomst. De betreffendepresentatie is opgenomen op www.sligrofoodgroup.nl.
Op 21 oktober zal de trading update over het derde kwartaal worden gepubliceerd.

Ingevolge wettelijke bepalingen verklaren bestuurders, voor zover hen bekend:

1. De halfjaarrekening, zoals opgenomen op de pagina's 6 tot en met 11 van dit verslag, geeft een getrouw beeld van de activa, de passiva, de financiële positie en de winst over het eerste halfjaar van Sligro Food Group N.V. en de gezamenlijk in de consolidatie opgenomen ondernemingen.
2. Het halfjaarverslag, zoals opgenomen op de pagina's 2 tot en met 3 van dit verslag, geeft een getrouw overzicht omtrent de toestand op de balansdatum, de gang van zaken gedurende het halve boekjaar van Sligro Food Group N.V. en van de met haar verbonden ondernemingen, waarvan de gegevens in de halfjaarrekening zijn opgenomen. Tevens geeft het halfjaarverslag een getrouw overzicht van de verwachte gang van zaken, de investeringen
en de omstandigheden, waarvan de ontwikkeling van de omzet en rentabiliteit afhankelijk is.
K.M. Slippens, directievoorzitter
H.L. van Rozendaal, financieel directeur
J.H.F. Pardoel, directeur Food retail
J.H. Peterse, directeur Foodservice

Veghel, 22 juli 2010
Namens directie Sligro Food Group NV
Koen Slippens
Huub van Rozendaal
Telefoon: +31413-343 500
www.sligrofoodgroup.nl

Inhoud
Halfjaarverslag 2

Bestuurdersverklaring 3

Geconsolideerde winst- en verliesrekening over het eerste halfjaar van 2010 6

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht over het eerste halfjaar van 2010 7

Geconsolideerde balans per 3 juli 2010 8

Geconsolideerd overzicht van wijzigingen in het eigen vermogen over het eerste halfjaar van 2010 Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat over het eerste halfjaar van 2010 9

Toelichting op de geconsolideerde halfjaarrekening 10

Profiel 12

Halfjaarbericht 2010 Sligro Food Group N.V. 5

Geconsolideerde winst- en verliesrekening
over het eerste halfjaar van 2010

(x 1.000)
2010 2009 2008 Omzet 1.115.032 1.085.853 1.078.393 Inkoopwaarde van de omzet (863.078) (837.635) (830.922) Brutowinst 251.954 248.218 247.471

Overige bedrijfsopbrengsten 2.577 490 5.878

Personeelskosten (111.990) (110.840) (110.331) Huisvestingskosten (30.069) (29.990) (29.367) Verkoopkosten (10.374) (9.421) (11.057) Logistieke kosten (31.555) (30.871) (30.821) Algemene kosten (7.177) (7.011) (7.057) Afschrijving materiële vaste activa (23.093) (20.944) (19.778) Amortisatie immateriële activa (3.683) (4.078) (3.961) Totaal bedrijfskosten (217.941) (213.155) (212.372)

Bedrijfsresultaat 36.590 35.553 40.977 Financieringsbaten 280 172 581 Financieringslasten (2.320) (3.660) (6.182) Aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen
2.282 3.037 2.177

Winst vóór belastingen 36.832 35.102 37.553 Winstbelastingen (8.826) (8.324) (9.070)

Winst over het eerste halfjaar 28.006 26.778 28.483

Toe te rekenen aan aandeelhouders van de vennootschap 28.006 26.778 28.483

Gegevens per aandeel
Gewone winst per aandeel 0,63 0,61 0,65 Verwaterde winst per aandeel 0,63 0,61 0,65 6 Sligro Food Group N.V. Halfjaarbericht 2010

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
over het eerste halfjaar van 2010

(x 1.000)
2010 2009 2008 Netto kasstroom uit bedrijfsoperaties 48.386 71.468 57.959 Ontvangen rente 280 172 581 Ontvangen dividenden uit deelnemingen 4.155 2.851 996 Betaalde rente (2.371) (4.416) (6.340) Betaalde vennootschapsbelasting (21.057) (9.510) (7.494)

Netto kasstroom uit operationele activiteiten 29.393 60.565 45.702

Acquisities/participaties 0 0 (2.389) Verkoop deelnemingen/bedrijfsactiviteiten 1.280 125 3.833 Investeringen in (im)materiële (vaste) activa (21.923) (20.079) (27.480) Desinvesteringsontvangsten van (im)materiële (vaste) activa/vastgoedbeleggingen 0 0 9.193 Verstrekt aan geassocieerde deelnemingen (1.100) 0 0 Aflossing door geassocieerde deelnemingen 0 66 0

Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten (21.743) (19.888) (16.843)

Ingekochte eigen aandelen (3.580) 0 0 Aflossing langlopende schulden (14.805) (16.522) (14.959) Betaald aan joint venture (100) 0 0 Betaald dividend (44.074) (18.880) (13.855)

Netto kasstroom uit financieringsactiviteiten (62.559) (35.402) (28.814)

Mutatie geldmiddelen en kortlopende schulden aan kredietinstellingen (54.909) 5.275 45 Stand begin boekjaar 24.684 883 (29.250)

Stand medio boekjaar (30.225) 6.158 (29.205) Halfjaarbericht 2010 Sligro Food Group N.V. 7

Geconsolideerde balans per 3 juli 2010

(x 1.000)
ACTIVA 03-07-2010 02-01-2010 27-06-2009 Goodwill 127.007 127.547 127.547 Overige immateriële activa 39.721 42.261 45.190 Materiële vaste activa 286.056 284.381 284.272 Vastgoedbeleggingen 24.499 24.499 25.186 Investeringen in geassocieerde deelnemingen 39.910 41.771 39.076 Overige financiële vaste activa 16.9621) 2.640 1.941 Totaal vaste activa 534.155 523.099 523.212

Voorraden 176.214 189.282 176.607 Handels- en overige vorderingen 98.675 107.716 88.233 Winstbelasting 12.760 529 0 Overige vlottende activa 7.672 3.789 13.986 Voor verkoop aangehouden activa 3.097 3.097 1.847 Geldmiddelen en kasequivalenten 16.828 24.684 17.929 Totaal vlottende activa 315.246 329.097 298.602

Totaal activa 849.401 852.196 821.814

PASSIVA 03-07-2010 02-01-2010 27-06-2009 Eigen vermogen
Gestort en opgevraagd kapitaal 2.655 2.655 2.655 Reserves 461.066 479.668 430.207 Totaal eigen vermogen toe te rekenen aan
aandeelhouders van de vennootschap 463.721 482.323 432.862

Verplichtingen
Uitgestelde belastingverplichtingen 24.250 24.007 19.393 Personeelsbeloningen 5.355 7.055 12.432 Overige voorzieningen 316 316 213 Schulden aan kredietinstellingen 126.443 128.283 141.292 Totaal langlopende verplichtingen 156.364 159.661 173.330

Aflossingsverplichtingen 27.850 27.850 28.152 Schulden aan kredietinstellingen 47.053 0 11.771 Crediteuren 103.423 109.784 111.226 Winstbelasting 0 0 2.411 Overige belastingen en premies 17.196 22.874 28.720 Overige schulden en overlopende passiva 33.794 49.704 33.342 Totaal kortlopende verplichtingen 229.316 210.212 215.622

Totaal passiva 849.401 852.196 821.814
1) Waarvan 13.719 reële waarde derivaten.
8 Sligro Food Group N.V. Halfjaarbericht 2010

Geconsolideerd overzicht van wijzigingen in het eigen vermogen over het eerste halfjaar van 2010

(x 1.000)
Gestort Agio Overige Herwaar- Hedging- On- Totaal en op- reserves derings- reserve verdeelde gevraagd reserve winst kapitaal
Stand per 02-01-2010 2.655 31.106 369.831 5.010 (589) 74.310 482.323

Winstbestemming 74.310 (74.310) 0 Inkoop eigen aandelen (3.580) (3.580) Betaald dividend (44.074) (44.074) Totaalresultaat 337 709 28.006 29.052

Stand per 03-07-2010 2.655 31.106 396.824 5.010 120 28.006 463.721 Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat
over het eerste halfjaar van 2010
(x 1.000)
2010 2009 2008 Effectief deel van veranderingen in de reële waarde van cash-flow hedge langlopende leningen 709 (1.051) 869 Op aandelen gebaseerde betalingen, na belasting 337 0 0 Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 1.046 (1.051) 869

Winst over het eerste halfjaar 28.006 26.778 28.483

Totaalresultaat over het eerste half jaar 29.052 25.727 29.352

Toe te rekenen aan aandeelhouders van de vennootschap 29.052 25.727 29.352 Halfjaarbericht 2010 Sligro Food Group N.V. 9

Toelichting op de halfjaarrekening 2010

Algemeen Seizoensinvloeden Sligro Food Group N.V. is gevestigd in Veghel, Nederland. Bij de foodservice-activiteiten is sprake van een seizoens- De geconsolideerde halfjaarrekening omvat de Vennoot- patroon. Onder normale omstandigheden is de omzet in het schap zelf en haar dochterondernemingen (ook wel de Groep tweede halfjaar hoger dan in het eerste halfjaar. Dit hangt genaamd). voornamelijk samen met relatief hoge bestedingen in het De halfjaarrekening omvat de eerste 26 weken van 2010, foodservicekanaal in de kerstperiode gevolgd door relatief ofte el de periode van 3 januari 2010 tot en met 3 juli w beperkte bestedingen in het begin van het nieuwe jaar. Door- 2010. De vergelijkende cijfers omvatten de overeenkomstige dat deze omzetverschuiving bovendien gepaard gaat met periode in 2009. een andere afzetmix is de winstgevendheid in het tweede halfjaar als gevolg hiervan in zijn algemeenheid hoger dan in Overeenstemmingsverklaring het eerste halfjaar. Bij de foodretailactiviteiten is geen sprake Dit halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met van een significant seizoenspatroon. International Financial Reporting Standards, zoals aanvaard binnen de Europese Unie (EU-IFRS) en is opgesteld onder Pensioenen toepassing van IAS 34 tussentijdse financiële verslaggeving. De voorziening personeelsbeloningen is in het eerste halfjaar Het bevat niet alle informatie, die is vereist voor een volledige met 1,7 miljoen afgenomen door premiebetaling. De ge- jaarrekening en dient in combinatie met de geconsolideerde schatte dekkingsgraad van het ondernemingspensioenfonds jaarrekening 2009 te worden gelezen. volgens de richtlijnen van de toezichthouder De Nederlandsche Bank bedraagt medio 2010 circa 96%. Accountantscontrole
Op dit halfjaarbericht heeft geen accountantscontrole plaats- gevonden.
Gehanteerde grondslagen bij het opstellen van
de halfjaarrekening
De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit halfjaarbericht heeft toegepast zijn gelijk aan de toe- gepaste grondslagen in de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2009.

10 Sligro Food Group N.V. Halfjaarbericht 2010

Segmentatie van het resultaat over het eerste halfjaar van 2010

(x miljoen)
Foodservice Foodretail Totaal 2010 2009 2010 2009 2010 2009 Netto omzet 759,4 723,8 355,6 362,1 1.115,0 1.085,9 Overige bedrijfsopbrengsten 0,4 0,2 2,2 0,3 2,6 0,5 Bedrijfsresultaat 31,9 36,7 4,7 (1,1) 36,6 35,6 In % van de omzet 4,2 5,1 1,3 (0,3) 3,3 3,3 Bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen
en amortisatie (ebitda) 47,9 49,9 15,5 10,7 63,4 60,6 In % van de omzet 6,3 6,9 4,4 3,0 5,7 5,6 Netto investeringen1) 21,0 20,6 4,9 2,0 25,9 22,6 Netto geïnvesteerd vermogen2) 444,0 406,0 180,5 181,2 624,5 587,2


1) In materiële vaste activa en immateriële activa, vastgoedbeleggingen en voor verkoop aangehouden activa.
2) Exclusief financiële vaste activa.
Overige bedrijfsopbrengsten
(x miljoen)
2010 2009 Huuropbrengsten 1,6 1,5 Boekresultaat verkochte activa 1,0 (1,0)


2,6 0,5

Halfjaarbericht 2010 Sligro Food Group N.V. 11

Profiel
In Sligro Food Group zijn foodretail- en foodservicebedrijven margemanagement, worden toenemende brutomarges

actief, die zich direct en indirect richten op de Nederlandse beoogd. Vermindering van operationele kosten wordt bereikt markt van de etende mens. Dit geschiedt bij Food vice als ser door een permanent strakke kostenbeheersing en een geza- groothandel en bij Foodretail als groothandel en de . taillist menlijke integrale logistieke strategie. Groepssynergie wordt

verder bevorderd door de uitbouw van gezamenlijke ICT- Foodretail systemen, door gezamenlijk vastgoed beheer en door concern De foodretailactiviteiten bestaan uit circa 120 full service- management development. supermarkten onder de formules EMTÉ en Golff, waarvan er 40 door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd. Sligro Food Group streeft ernaar een constant en beheerst groeiende kwaliteitsonderneming te zijn voor al haar stake- Foodservice holders. De foodservice-activiteiten bestaan uit twee samenwerkende bedrijfsonderdelen: Over het jaar 2009 is een omzet gerealiseerd van 2.258 miljoen Sligro richt zich via zelfbediening en bezorging vanuit met een nettowinst van 74 miljoen. Het gemiddeld aantal 45 grootschalige zelfbedieningsvestigingen en 10 bezorg- personeelsleden op fulltimebasis bedroeg ruim 5.500. locaties op groot- en kleinschalige horeca, recreatie, cateraars, groot erbruikers, bedrijfsrestaurants, pompshops, het midden- v
en kleinbedrijf en kleinschalige retailbedrijven. Van Hoeckel richt zich met een volledig gespecialiseerde orga
nisatie op de institutionele markt.
Wij hebben eigen productiefaciliteiten voor gespecialiseerde convenience-producten, vis en patisserie en hebben deel- nemingen in onze Fresh Partners voor vlees, wild & gevogelte, AGF en brood & banket.
Onze klanten kunnen over circa 60.000 food- en aan food

gerelateerde non-foodartikelen beschikken. In samenhang hiermee worden bovendien tal van diensten aangeboden, onder meer op franchisegebied.
Sligro Food Group heeft haar inkoop van foodretailproducten ondergebracht bij CIV Superunie B.A., die in de Nederlandse supermarktsector met een marktaandeel van circa 30% een toonaangevende inkooppartij vormt. Als marktleider koopt de Groep foodserviceproducten in eigen beheer in. Binnen de

Sligro Food Group-bedrijven wordt intensief gestreefd naar het delen van kennis en het benutten van substantiële synergie-

en schaalvoordelen. Primair klantgerichte activi eiten vinden t plaats in de bedrijfsonderdelen, terwijl alles achter de scher- men centraal wordt aangestuurd. Met een gezamenlijke

inkoop, gecombineerd met een direct en gedetailleerd

12


---- --