Reactie OPTA op onjuiste berichtgeving FD 'Kosten toezicht nemen toe'
* Publicatiedatum 23-07-2010
* Soort Pers- en nieuwsberichten
In Het Financieele Dagblad van 15 juli staat in het artikel `Kosten
toezicht nemen toe' onjuiste informatie over OPTA, de Onafhankelijke
Post en Telecommunicatie Autoriteit. In het artikel staat ten onrechte
dat "...bij de markttoezichthouders het aantal medewerkers sinds 2006
tot nu toe alleen maar is gestegen". Dit klopt niet. Sinds 2006 is het
aantal medewerkers bij OPTA gedaald. Eind 2006 had OPTA 146 medewerkers
in dienst, eind 2009 waren dat er 138. Dit ondanks het feit dat OPTA in
die periode er nieuwe taken bij heeft gekregen o.a. op het gebied van
ongewenste telemarketing, uitbreiding spamverbod, liberalisering
postmarkt en betaalnummers. OPTA heeft inmiddels contact gezocht met
het FD om dit recht te zetten.
Betaald door marktpartijen
OPTA wordt voor haar toezicht rechtstreeks betaald door de
marktpartijen die onder dat toezicht vallen. Dit is 90% van het werk
dat OPTA doet. De overige werkzaamheden worden door het ministerie van
Economische Zaken betaald. Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft
OPTA steeds meer taken uitgevoerd met minder mensen en middelen.
Ondanks dat bezuinigingen bij OPTA weinig drukken op de rijksbegroting,
is OPTA toch meegenomen in de rijksbrede taakstelling. De taakstelling
betekent een bezuiniging van 20% op mensen en middelen in 2011 ten
opzichte van 2006. Door de constante focus op efficiëntie zal OPTA in
2011 ondanks toenemende taken volledig aan de rijksbrede taakstelling
voldoen.
Effectief toezicht
Overigens heeft het ministerie van Economische Zaken eind 2009 de
effectiviteit van OPTA's toezicht laten onderzoeken door Berenschot,
TNO en Kwink Groep. Eén van de conclusies was dat OPTA de laatste vier
jaren doelmatiger en de doeltreffender is gaan functioneren. Het
rapport is te downloaden via de website van EZ.