Ingezonden persbericht




** PERSBERICHT **

Zwitserse telefoonhoes verslaat Nederlands thee-ei

Den Haag, 23 juli 2010

Geen hoofdprijs, maar wel een goede omzet en een prachtige ervaring erbij. Met de Tei, een herbruikbaar thee-ei om gebruikte theezakjes in te doen, scoorden de acht vrouwelijke ondernemers van studentenbedrijf PIM net niet hoog genoeg tijdens de 21e editie van de `European Company of the Year Competition'. Winnaar werd Zwitserland met een hoesje voor de mobiele telefoon gemaakt van een fietsband.

175 Europese studenten uit 34 landen namen afgelopen week deel aan de Europese MBO finale voor studentenbedrijven op het Italiaanse eiland Sardinië. In de strijd om de titel `Beste studentenbedrijf van Europa' viel PIM, het Nederlandse team van het St. Lucas college uit Boxtel, helaas net buiten de prijzen. De eerste prijs ging naar de Zwitserse ondernemende studenten, zij presenteerden een hoesje voor de mobiele telefoon dat gemaakt is van de binnenband van een fiets. De tweede plaats was voor het Verenigd Koninkrijk met de Vegi-map, een placemat met afbeeldingen van groenten om kinderen daarover te leren. Letland won de derde prijs met software dat elke muur of achtergrond omvormt in een interactief whiteboard.
Het Nederlandse studentenbedrijf PIM ontwikkelde de afgelopen maanden in eigen beheer het herbruikbare thee-ei en bracht het op de markt. De thee-eieren gingen als zoete broodjes over de toonbank, PIM verkocht tientallen producten tijdens de finale. Deze vond plaats in Cagliari, de hoofdstad van Sardinië.

Internationaal ondernemersnetwerk
Het netwerk Junior Achievement ­ Young Enterprise Europe, bestaande uit 40 organisaties in Europa, organiseert ieder jaar in een ander land deze finale onder studenten die via onderwijsprogramma's leren ondernemen. Het doel achter het netwerk is ondernemerschap onder jongeren via onderwijs stimuleren. Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen Nederland: "Onze programma's bieden jongeren de mogelijkheid om hun ondernemerskwaliteiten te ontdekken. Onvoldoende studenten zien ondernemen namelijk als een serieuze carrièrerichting. Deze internationale entourage biedt jongeren wereldwijd de unieke kans om hun ervaringen te delen over de grenzen heen. Gezien de interactie tussen de deelnemers en de uitwisseling van zakelijke tactieken ben ik ervan overtuigd geraakt dat het met een volgende generatie ondernemers wereldwijd wel goed gaat komen."

In Nederland deden in schooljaar 2009-2010 bijna 9.000 MBO- en HBO-studenten mee aan deze onderwijsprogramma's. Op Europees niveau proefden de afgelopen vijf jaar alleen al meer dan een miljoen Europese MBO-studentondernemers van het ondernemerschap en ervoeren zo zelf wat het inhoudt om ondernemer te zijn.

Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl en www.mini-pim.nl.

(einde bericht)





Fotobijschrift I: De studentondernemers van PIM in actie tijdens de Europese MBO-finale

Klik voor de foto in hoge resolutie.



Ingezonden persbericht