Ministerie van Buitenlandse Zaken

geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken van 26 juli 2010

Kamerbrief inzake geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken van 26 juli 2010

Kamerbrief | 16 juli 2010

Graag bied ik u hierbij aan de geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken van 26 juli 2010.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Drs. M.J.M. Verhagen

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken van 26 juli 2010

Presentatie agenda voorzitterschap

België zal zijn voorzitterschapsdocument toelichten (noot ^1 ). Het Belgische voorzitterschap heeft de prioriteiten in het algemeen goed gedefinieerd. Het programma besteedt veel aandacht aan financieel-economisch beleid. Maar ook vraagstukken als JBZ, sociale cohesie en klimaat worden behandeld. Nederland is eveneens tevreden met de dienende/faciliterende rol die het Belgische voorzitterschap zichzelf toemeet in het licht van de omstandigheden post-Lissabon (met een vaste voorzitter van de ER en een Hoge Vertegenwoordiger die een grotere rol heeft op extern gebied). Tot slot valt op dat België een prudente lijn kiest op het uitbreidingsdossier en daarbij ook expliciet de voorwaarden benoemt zoals die zijn beschreven in de verscherpte uitbreidingsstrategie van 2006.

Toetredingsconferentie IJsland

Conform de opdracht van de Europese Raad van 17 juni zal de Raad het groene licht geven voor het onderhandelingsraamwerk voor IJsland, zodat de toetredingsonderhandelingen met deze kandidaat-lidstaat formeel kunnen worden geopend tijdens de Intergouvernementele Conferentie die is voorzien voor dinsdag 27 juli. Zoals ook door Nederland is uitgedragen op de Europese Raad van 17 juni is onderhandelingshoofdstuk 9 inzake Financiële Diensten, waaronder ook het depositogarantiestelsel (en daarmee de Icesave problematiek) valt, prioritair. Nederland zal niet kunnen instemmen met sluiting van dit hoofdstuk, voordat een akkoord is bereikt over de leenovereenkomst tussen IJsland enerzijds en Nederland en het VK anderzijds. Op verzoek van Nederland is in het onderhandelingsraamwerk vastgelegd dat hoofdstukken als deze, die van IJsland nog de nodige inspanningen vergen, in een vroeg stadium van de onderhandelingen ter tafel komen. Nederland zal zich voorts samen met andere EU-lidstaten in het kader van de toetredingsonderhandelingen inzetten voor het uitbannen van walvisvangst in IJsland, conform het moratorium op walvisvangst in het kader van de International Whaling Commission(IWC) waarop de EU inzet (zoals in 2009 bij Raadsbesluit is vastgelegd).

Voorbereiding Europese Raad september

Op de Europese Raad van 16 september zal worden gesproken over de omgang van de Europese Unie met haar strategische partners. De ministers van Buitenlandse Zaken zullen ook voor deze bijeenkomst worden uitgenodigd. Mogelijk zal de ER ook over financieel-economische onderwerpen spreken.

Op het moment van schrijven van deze brief is nog niet bekend hoe de discussie zal worden gestructureerd. De informele Raad Buitenlandse Zaken (`Gymnich') van 10 september en de Raad Algemene Zaken van 13 september zullen de discussie voorbereiden.

Bij het Gymnich-overleg van maart jl. waren de ministers het erover eens dat de EU opkomende actoren, zoals China, India en Brazilië, sterker moet engageren, opdat zij worden aangemoedigd hun verantwoordelijkheid voor internationale vraagstukken als vrede en veiligheid, klimaat, handel en ontwikkelingssamenwerking te nemen. Om hierin te slagen zal de EU een strategische visie over de omgang met deze landen ontwikkelen. De regering steunt dit voornemen, maar meent dat ook moet worden bezien welke anderelanden gezien hun (mogelijke) positieve of negatieve invloed op de welvaart en het welzijn van de EU van strategisch belang voor de EU zijn. De EU zou ook een strategische visie moeten hebben over deze categorie landen. De uitkomsten van het Gymnich-overleg en de ER zullen moeten worden doorgevoerd in het beleid van de EU op verschillende terreinen, bijvoorbeeld het GBVB/GVDB alsmede het handels- en het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid. Op deze wijze kunnen de discussies eraan bijdragen dat de positie van de EU op het wereldtoneel sterker wordt. Dat is noodzakelijk want de internationale belangen van de EU zijn zo groot dat de EU het zich niet kan veroorloven internationaal tweede viool te spelen. De EU zal zich niet alleen op economische samenwerking concentreren; zij zal ook de waarden van de Unie in het externe beleid uitdragen.

Europese Dienst Extern Optreden (EDEO)

In vervolg op de behandeling in de Raad van april jl., waar een politiek akkoord op hoofdlijnen werd bereikt over de tekst van het EDEO-besluit, is er in de afgelopen weken nauw contact geweest tussen Hoge Vertegenwoordiger Ashton en het voorzitterschap enerzijds en de Commissie en het Europese Parlement (EP) anderzijds. Zoals het verdrag vereist moet de Commissie vooraf instemmen en het EP worden geraadpleegd alvorens de Raad het besluit kan nemen over de oprichting van de EDEO. Die instemming van de Commissie is verkregen (en het EP is geraadpleegd) en daarom ligt het oprichtingsbesluit nu ter aanname voor aan de Raad.

Zoals uiteengezet in de brief aan Uw Kamer van 19 april jl. over de EDEO vindt Nederland het van belang dat de Europese Diplomatieke dienst nu snel van start gaat.

In het schriftelijk overleg ten behoeve van de RAZ van 14 juni (Kamerstuk 21 501-02 nr 975) heb ik u laten weten dat Nederland pas met de plannen van de HV kan instemmen als er voldoende duidelijkheid is over de omvang en de kosten van de EDEO. Nu het EDEO-besluit ter aaname voorligt aan de Raad heeft Nederland nogmaals scherp deze randvoorwaarden onder de aandacht gebracht.

Voor wat betreft omvang heeft HV Ashton gesteld dat de EDEO ongeveer 1150 functies op beleidsniveau zal bevatten, waarvan de lidstaten op termijn minimaal een derde zullen bekleden.

Wat de kosten betreft heeft de HV op verzoek van Nederland toegezegd, voorafgaand aan de Raad, nader inzicht te bieden in de kosten van de EDEO. Aan dit financiële overzicht wordt op dit moment nog gewerkt.

Overigens zal de Raad, als bijlage bij het besluit over de aanpassing van de Europese begroting voor 2010, een verklaring aannemen waarin het principe van budgetneutraliteit voor de EDEO nog eens wordt herhaald.

Overigens zullen, nadat het oprichtingsbesluit is genomen, nog twee gerelateerde besluiten moeten worden genomen. Het Europees Parlement moet nog instemmen met een gewijzigd Personeelsstatuut en Financieel Reglement. Het is de verwachting dat dit in het najaar zal gebeuren, waarna de EDEO operationeel kan worden.


1 http://www.eutrio.be/files/bveu/media/documents/Programme_EN.pdf