Gemeente Zoetermeer

Succesvolle aanpak van fraude met bijstandsuitkeringen

Stadhuis Zoetermeer
De gemeente Zoetermeer heeft in het eerste halfjaar van 2010 voor ruim 3 ton aan fraude met bijstandsuitkeringen aan het licht gebracht. In totaal betrof het zo'n 100 zaken.

In de meeste gevallen kwam de gemeente de fraude op het spoor door geautomatiseerde vergelijking van bestanden. Daarbij wordt bijvoorbeeld informatie van de belastingdienst over ontvangen inkomsten vergeleken met de informatie die bij de gemeente bekend is. Op die manier kan misbruik van bijstandsuitkeringen snel worden opgespoord.

In 27 gevallen leidde de fraude tot beëindiging van de uitkering. Op jaarbasis leidt dat tot een besparing van enkele tonnen.

In alle gevallen vindt terugvordering van de ten onrechte genoten uitkering plaats, vaak door directe verrekening met de uitkering. In drie gevallen lag het fraudebedrag boven de EUR 10.000,-. In zo'n geval wordt door de sociale recherche een proces-verbaal opgemaakt waarna de Officier van Justitie de zaak voorlegt aan de strafrechter.

"De gemeente Zoetermeer vindt het essentieel dat uitkeringen alleen terecht komen bij mensen die daar recht op hebben" aldus wethouder Edo Haan. "Daarom zijn we heel actief bij de bestrijding van uitkeringsfraude".

Bij de bestrijding van uitkeringsfraude zoekt de gemeente ook de samenwerking met andere partijen. Zo wordt in de regio Haaglanden intensief samengewerkt met andere opsporingsinstanties, zoals belastingdienst en politie. Ook is de samenwerking met andere gemeenten in de regio recent versterkt.