Ingezonden persbericht


Kiala groeit versneld met 46% over het eerste halfjaar 2010 en telt inmiddels 41 nieuwe klanten

Nieuwegein, 26 juli 2010 - Na een omzetstijging van 32%% in 2009, kondigt Kiala, het grootste onafhankelijke netwerk van afhaalpunten in Europa, een omzet van 22 miljoen euro aan over het eerste halfjaar van 2010. Dit betekent alweer een groei van 46% ten opzichte van het eerste halfjaar 2009.

Kiala, strategische partner van de webwinkeliers en multichannelverkopers

De Kiala-diensten kennen steeds meer succes bij de eindklanten van grote spelers uit de e-commerce en dat verklaart gedeeltelijk de versnelde groei van het bedrijf.

Kiala trekt steevast een groeiend aantal e-winkeliers en multichannelbedrijven aan uit diverse sectoren, zoals textiel, fotografie, sport en interieurinrichting. Sinds januari 2010 maken niet minder dan 41 nieuwe klanten gebruik van de Kiala-diensten in Europa. In Nederland gaat het om prestigieuze merken zoals 123Inkt, AS Adventure, Bandolera, Gaastra, Hunkemöller, IKKS, McGregor, Puma, Sacha Shoes, ShopVip, en Tommy Hilfigger. De Bijenkorf, Free Record Shop, H&M en Neckermann waren bijvoorbeeld al klant.

'We hebben een omzetstijging van 46% gekend in het eerste halfjaar van 2010, dit ondanks de crisis. Dit resultaat danken we aan: een unieke technologie die al negen jaar haar waarde bewijst, een pan-Europees platform, een dicht en uniek netwerk in Nederland met bijna 500 afhaalpunten, en een sterke innovatie- en klantgerichte cultuur. Onze kernactiviteit is uitsluitend op de levering van pakjes in afhaalpunten gericht, omdat we ervan overtuigd zijn dat focus kwaliteit oplevert. De vele merken die tot Kiala zijn toegetreden en de drie awards die we de voorbije drie maanden hebben ontvangen, bewijzen nogmaals dat onze strategie werkt en bevestigen onze positie als essentiële speler voor e-commerce in Europa", verklaart Denis Payre, voorzitter en stichter van Kiala.

Track record Kiala in de prijzen

Kiala werd al vele malen bekroond voor het innovatieve karakter van haar dienstverlening en technologieplatform. In 2008 sleepte het bedrijf in Frankrijk twee onderscheidingen in de wacht voor haar nieuwe gepatenteerde uitwisselingsdienst. Een andere vernieuwing van Kiala, bestemd voor multichannelhandelaars, werd in Nederland gelanceerd in maart en viel prompt in de prijzen. Deze Kiala-dienst werd ook twee keer onderscheiden in Spanje, in maart en in juni 2010, na de lancering aldaar in juni 2009.

In Nederland ging het om de Supplier Innovation Award, de prestigieuze prijs toegekend door Thuiswinkel.org, de Nederlandse vereniging voor elektronische handel en postorderverkoop. Deze award bekroont de leverancier die de meest innovatieve oplossing lanceerde om de e-commercesector beter te bedienen. Kiala ontving deze award voor haar technologische oplossing voor multichannelwinkeliers die een verkoopkanaal via het internet openen als aanvulling op hun winkelketen. Met deze oplossing kunnen ze hun klanten, naast de afhaalpunten van het Kiala-netwerk, een eigen netwerk van afhaalpunten ter beschikking stellen door hun boetieks als Kiala Punt te gebruiken. Met de nieuwe dienst biedt Kiala de bedrijven in deze sector drie specifieke functionaliteiten aan.

Eerst en vooral de opname van de multimerkenwinkels in de geolokalisatietool 'Locate and Select' van Kiala. Deze winkels verdelen uitsluitend pakjes van hun merk. Vervolgens kunnen ze een gepersonaliseerd netwerk van Kiala Punten oprichten als aanvulling op het netwerk van fysieke winkels, zonder vermelding van Kiala Punten die zich in de regio van de winkels van het merk zelf bevinden. Tot slot, de terbeschikkingstelling van de Kiala-technologie in de vorm van SaaS (Service as a Software). Die helpt de winkels van het merk dat als specifieke Kiala Punten voor het merk zullen fungeren om hun pakjesstromen te beheren. Daarnaast kunnen ze ook gebruik maken van de diensten van het Kiala-technologieplatform zonder dat ze zelf een nieuwe IT-tool moeten ontwikkelen. Dankzij deze innovatie kunnen de winkelketens hun internetklanten naar hun winkels laten komen. Dit stimuleert bijkomende verkopen en laat toe om de twee kanalen - die door distributeurs vaak als concurrentie worden beschouwd - te combineren.

De Supplier Innovation Award is bijzonder belangrijk voor Kiala omdat hij wordt uitgereikt in Nederland, een van de meest geavanceerde landen in Europa op het vlak van e-commerce. In Nederland heeft 90% van de gezinnen internettoegang, tegenover 62% in Frankrijk. Bovendien staat het land ook bekend om zijn logistieke competentie.

Tijdens de twee belangrijkste e-commerce manifestaties in Spanje werden de Ecomm retail Award 2010 van Barcelona en de e-commerce award 2010 van Madrid uitgereikt. Deze onderscheidingen worden toegekend op basis van het aantal stemmen van webwinkeliers en specialisten in e-commerce. Ze bekronen de beste logistieke innovatie van 2010 die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de e-commerce in Spanje. Met deze nieuwe awards benadrukt de e-commerce community eens te meer de sterke innovatiecapaciteit van Kiala.

Noot voor de redactie,