GroenLinks



'Neem Zevenaarse zorgen rond derde treinspoor weg'

Dinsdag 27 juli 2010, 16:27u - Ineke van Gent

GroenLinks wil dat vervoersminister Eurlings laat meten hoeveel geluid, trillingen en (diesel)stankoverlast de Betuwelijn geeft rond Zevenaar. Even ten oosten van deze Gelderse stad, waar de Betuwelijn aansluit op het bestaande treinspoor, wordt mogelijk een derde spoor aangelegd. GroenLinks vindt het relevant om te kijken of omwonenden net zoveel bescherming tegen overlast genieten als ten tijde van de MER-procedure over de Betuweroute werd berekend. "De ervaring leert dat de werkelijkheid nog wel eens verschilt van het papier", zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent.

De gemeente Zevenaar liet in een brief aan demissionair minister Eurlings weten dat bedrijven en burgers van Zevenaar zich opnieuw bedreigd voelen door de bouwplannen. Van Gent: "Ik kan me dat déjà vu gevoel goed voorstellen. De Betuwelijn zorgde voor een jarenlange bouwput. Mensen zien bovendien geen afname van het aantal goederentreinen over het bestaande spoor dwars door hun gemeente."

GroenLinks is er niet op tegen dat het derde spoor wordt aangelegd. Maar omwonenden moeten zich wel beschermd weten tegen overlast. "De minister kan hun zorgen wegnemen door de werkelijke situatie te laten meten. En door te beloven dat de overlast hoe dan ook binnen de normen blijft, ook als dat wat extra's zou kosten", aldus Van Gent

Vragen van het Kamerlid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over het derde spoor bij Zevenaar:
1. Kent u de brief van 17 juni 2010 van het college van B&W van de gemeente Zevenaar over de aanleg van het derde spoor ten oosten van Zevenaar?

2. Kunt u een bandbreedte aangeven van het moment waarop u verwacht dat met de aanleg van het derde spoor begonnen wordt? Zo nee, waar hangt dat moment dan precies vanaf?

3. Deelt u de zorgen van de gemeente Zevenaar dat na de aanleg van de Betuwelijn bedrijven en burgers zich opnieuw bedreigd zullen voelen, temeer daar die lijn op diverse plekken nog steeds voor overlast zorgt in de vorm van geluid, trillingen en (diesel)stank? Zo ja, welke consequenties trekt u daaruit? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u bereid om, zoals de gemeente Zevenaar suggereert, zo spoedig mogelijk metingen te laten doen langs het bovengrondse tracé van de Betuwelijn (inclusief het `vergeten tracé waar deze aantakt op het reguliere spoor), om deze te vergelijken met de uitkomsten van de modelonderzoeken ten tijde van de MER-Betuweroute? Zo ja, wanneer kunt u daarmee van start gaan? Zo nee, waarom niet?
5. Kunt u een exact beeld geven hoe het aantal goederentreinen over het bestaande spoor door Zevenaar richting Duitsland zich heeft ontwikkeld, sinds de ingebruikneming van de Betuwelijn?
6. Klopt het dat het derde spoor in zijn geheel past binnen de geluidsschermen die al om het bestaande spoor staan en staat het vast dat die geluidsschermen voldoende bescherming aan omwonenden bieden om aan de wettelijke eisen te voldoen?
7. Klopt het dat het budget voor het derde spoor al vaststaat? Kunt u garanderen dat dit budget toereikend is om aan de wettelijke beschermingseisen te voldoen?