KPN NV

Persbericht

Goede resultaten KPN tweede kwartaal 2010

Datum

27 juli 2010

Nummer

039p

Winstgevendheid verder verbeterd door focus op EBITDA, vrije kasstroom en marktaandelen

Hoofdpunten


* Winstgevendheid Nederlandse activiteiten op peil
* Omzet uit diensten Mobile International groeit, winstgevendheid sterk
* Goed resultaat Duitse frequentieveiling

* Groeimogelijkheden televisie en mobiele data
* Interim dividend EUR 0,27 per aandeel, handhaving doelen 2010 en 2011

Kerncijfers KPN
(In miljoenen euro tenzij anders aangegeven) 2e kw 2e kw Ä 1e HJ 1e HJ '10 '09 '10 '09 Omzet en overige opbrengsten 3.354 3.411 -1,7% 6.631 6.807 -2,6%
- waarvan omzet 3.348 3.408 -1,8% 6.619 6.796 -2,6%

EBITDA 1.386 1.322 4,8% 2.709 2.556 6,0% Bedrijfsresultaat (EBIT) 839 742 13% 1.632 1.374 19%

Resultaat na belastingen (netto resultaat) 465 370 26% 914 687 33% Winst per aandeel (in euro) 0,29 0,22 32% 0,57 0,41 39%

Kasstroom uit operationele activiteiten 1.072 1.120 -4,3% 1.301 1.179 10% Investeringen -380 -386 1,6% 715 842 15% Inkomsten uit vastgoed 15 5 >100% 22 19 16% Belastingverrekening E-Plus - - - 327 327 - Vrije kasstroom 707 739 -4,3% 935 683 37%

"We zijn tevreden met de prestaties van KPN in het tweede kwartaal waarin de winstgevendheid wederom is verbeterd. De voortdurende focus op kosten, klantwaarde en marktaandelen van de Nederlandse telecomactiviteiten leidden tot stabiele winstgevendheid in een competitieve markt. Hierbij is het van belang om een goede balans te houden tussen winstgevendheid en marktaandelen. Getronics deed het goed, gezien de moeilijke marktomstandigheden. Mobile International presteerde sterk, met opnieuw een goed kwartaal voor onze Belgische dochter, terwijl onze Duitse activiteiten in het kwartaal terugkeerden naar winstgevende groei. iBasis boekt goede voortgang onder het nieuwe management. Alles overziend zijn wij vol vertrouwen dat we onze doelstellingen voor 2010 en 2011 zullen halen."

Ad Scheepbouwer, CEO

Samenvatting

De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in het tweede kwartaal van 2010 met 1,7% tot 3,35 miljard euro. Voor het hele jaar 2010 ligt KPN op schema om vergelijkbare omzet ten opzichte van 2009 te behalen. De omzet daalde bij de Nederlandse telecomactiviteiten en Getronics, terwijl de omzet van KPN's internationale activiteiten groeide. Het onzekere economische klimaat had ook in het tweede kwartaal van 2010 nog impact op de zakelijke markten waarin KPN opereert. De winstgevendheid van de activiteiten van KPN is in het tweede kwartaal verder verbeterd, door een stijging van de EBITDA bij Getronics en de internationale activiteiten. In Nederland bleef de EBITDA gelijk, mede dankzij kostenbesparingen en selectieve prijsverhogingen. De EBITDA van KPN steeg met 4,8% naar 1,39 miljard euro. Voor het hele jaar ligt KPN op koers om het doel van 5,5 miljard euro te behalen. De nettowinst steeg ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009 met 26% naar 465 miljoen euro, onder meer door een daling van de operationele kosten met 5,8%. KPN zal ook de komende tijd de kosten verder verlagen door bijvoorbeeld bedrijfsprocessen verder te verbeteren. Tegelijkertijd blijft KPN investeren in nieuwe diensten op het gebied van televisie, glasvezel, mobiele data en IP gerelateerde diensten.

Mobiele data, groeikans in de komende jaren

Ook in het tweede kwartaal groeide het aantal gebruikers van mobiele data op het netwerk van KPN. Het aantal mensen met een smartphone stijgt met meer dan 50% op jaarbasis, het aantal datagebruikers via een laptop met meer dan 30%. Op dit moment neemt het merendeel van de mensen dat een nieuw abonnement met toestel afsluit, ook een datapakket erbij. Dit alles, gecombineerd met een toename van het aantal applicaties dat beschikbaar is voor mobiele telefoons, zorgt voor een exponentiële stijging van het mobiele dataverkeer op het netwerk van KPN. Om hier goed op in te kunnen spelen en om onze klanten uitstekende gebruikerservaring te kunnen leveren, is een netwerk van zeer hoge kwaliteit noodzakelijk. KPN investeert continue om de capaciteit en de kwaliteit van zijn netwerk op dat hoge niveau te houden. Om ook de toekomstige groei in goede banen te kunnen leiden is het noodzakelijk om de kosten en opbrengsten in balans te brengen. Daarom werkt KPN aan diverse nieuwe datapakketten die aansluiten bij de wensen en het gebruik van de verschillende typen dataklanten. Deze nieuwe pakketten zullen in de tweede helft van 2010 op de markt komen.

Consumentenmarkt: voortgezette focus op kosten, klantwaarde en marktaandelen

Omzet en overige opbrengsten van het consumentensegment daalden in het tweede kwartaal van 2010 ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009, met 5% tot 990 miljoen euro. De omzet daalde zowel in het vaste als in het mobiele segment, deels door opgelegde tariefsverlagingen door de regelgever. De EBITDA daarentegen kwam uit op 289 miljoen euro, 3,2% hoger dan een jaar eerder. De winstgevendheid is onder meer toegenomen omdat KPN bedrijfsprocessen verder heeft verbeterd en daardoor kosten heeft bespaard. In de zeer competitieve Nederlandse breedband en mobiele markt, kwamen KPN's marktaandelen licht onder druk te staan. In de televisiemarkt steeg KPN's marktaandeel in het tweede kwartaal met 1 procentpunt tot 14%, na een nieuwe reclamecampagne voor interactieve televisie hetgeen nu voor een groot deel van Nederland beschikbaar is.

Zakelijke markt: nog steeds tegenwind door onzekere economie

KPN's zakelijke markt ondervond ook in het tweede kwartaal van 2010 impact van de onzekere economie die leidde tot prijsdruk, en opgelegde tariefsverlagingen door de regelgever. Klanten waren nog steeds terughoudend met het maken van investeringsbeslissingen als gevolg van de economische crisis. Omzet en overige opbrengsten van het segment zakelijke markt kwamen in het tweede kwartaal van 2010 uit op 604 miljoen euro, 4,3% lager dan een jaar eerder. De EBITDA kwam in het tweede kwartaal uit op 197 miljoen euro, 6,6% lager dan een jaar eerder. In het zakelijke segment zette de groei van mobiele data voort. Momenteel maakt 50% van KPN's zakelijke klanten gebruik van datadiensten.

Wholesale en Operations: lagere kostenbasis

Omzet en overige opbrengsten kwamen in het tweede kwartaal uit op 704 miljoen euro, 2,8% lager dan in het tweede kwartaal van 2009. Kosten werden in het kwartaal verder verlaagd, waardoor de winstmarge op peil bleef. De EBITDA bedroeg 424 miljoen euro, 2,3% lager dan een jaar eerder, inclusief incidentele baten van 13 miljoen euro.

Glasvezel

Aan het eind van het tweede kwartaal bereikte KPN, via de Reggefiber joint-venture, 288.000 huizen met glasvezel. Hiervan zijn 26.000 geactiveerd. KPN heeft maatregelen genomen om de activatie van klanten op glasvezel te versnellen.

iBasis: sterke winst en omzetgroei

Onder het nieuwe management is iBasis er in het tweede kwartaal van 2010 in geslaagd de prestaties verder te verbeteren, door zich te focussen op zowel omzet als winstgevende groei terwijl marktaandeel is uitgebreid. iBasis, één van 's werelds grootste carriers van internationaal spraakverkeer, beleefde een record kwartaal op het gebied van verwerkte minuten. Omzet en overige opbrengsten stegen met 34% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009 naar 237 miljoen euro. Deze stijging werd ondersteund door een positief wisselkoerseneffect van 4 miljoen euro. De EBITDA nam toe met 50% tot 9 miljoen euro, van 6 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2009.

Getronics: op koers voor stijgende winstgevendheid in 2010

Omzet en overige opbrengsten van Getronics kwamen in het tweede kwartaal uit op 478 miljoen euro, 10% lager dan een jaar eerder. Deze daling is voornamelijk een gevolg van de onzekere economie die zorgt voor prijsdruk en terughoudendheid van klanten met het nemen van investeringsbeslissingen. De EBITDA bedroeg 40 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2009 kwam de EBITDA uit op 9 miljoen euro, inclusief 26 miljoen euro reorganisatiekosten. Getronics ligt op schema om in 2010 het margedoel van 8% te halen. In de eerste helft van 2010 kwam de marge uit op 7,2%.

Mobile International

De Challenger strategie van KPN's internationale mobiele activiteiten was in het tweede kwartaal succesvol. Omzet en overige opbrengsten stegen hierdoor met 1,4% vergeleken met een jaar eerder, terwijl de omzet uit mobiele diensten toenam met 4,7%. Mobile International gaat versneld mobiele breedbandnetwerken uitrollen in België en Duitsland om te kunnen profiteren van de groei in dit segment. Deze versnelde uitrol wordt ondersteund door het nieuwe spectrum dat is gekocht in Duitsland en de samenwerkingsovereenkomsten die KPN heeft op zowel commercieel als operationeel vlak. In mei heeft E-Plus in de Duitse frequentieveiling een zeer waardevolle combinatie van spectrum verworven. Met name het verkregen spectrum op de meest gebruikte 2.1 Ghz band is uitermate geschikt om direct in te zetten voor toekomstige groei in mobiele data. KPN heeft nu vier aaneengesloten blokken in dit spectrum dat geschikt is voor eenvoudige upgrades naar HSPA+ of LTE. Bovendien kan KPN de infrastructuur van zijn bestaande Duitse netwerk inzetten voor de uitrol van het mobiele breedband netwerk. Het is dus niet nodig is om nieuwe opstelpunten te bouwen, wat gunstig is voor de kosten. Mede hierdoor is Mobile International in staat zijn jaarlijkse investeringen in de komende jaren tussen 550 miljoen euro en 750 miljoen euro te houden. Aansluitend bij de Challenger strategie zullen mobiele breedbanddiensten worden aangeboden op een regionale basis, te beginnen bij die regio's waar KPN een hoog marktaandeel heeft. In België worden nieuwe breedbanddiensten later dit jaar aangeboden, Duitsland volgt in de eerste helft van 2011.

Duitsland: dienstenomzet stijgt, marges zeer sterk

De omzet en overige opbrengsten in Duitsland stegen in het tweede kwartaal met 0,8% tot 803 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Omzet uit mobiele diensten steeg in het tweede kwartaal van 2010 met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. De dienstenomzet zal naar verwachting in de komende kwartalen verder groeien. De EBITDA steeg met 3,6% tot 345 miljoen euro. De hernieuwde introductie van het merk BASE leidde tot een toename van 51.000 postpaid klanten in het tweede kwartaal. Aan het eind van het tweede kwartaal telde E-Plus 19,6 miljoen klanten, een toename van 300.000 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010.

België: verdere stijging dienstenomzet bij goede marge

De omzet en overige opbrengsten in België daalde met 1,5% naar 201 miljoen euro, als gevolg van de verkoop van KPN's Belgische grootzakelijke vaste net-activiteiten. De Belgische activiteiten waren erg succesvol met de versimpelde BASE portefeuille en de regionale focus. De mobiele dienstenomzet steeg in het tweede kwartaal van 2010 met 6,6% vergeleken met een jaar eerder, waarmee KPN op de Belgische mobiele markt, naar verwachting een marktaandeel van meer dan 18% had in het tweede kwartaal. Dit is een stijging van 1 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. De winstgevendheid is in het tweede kwartaal verder verbeterd. De EBITDA steeg in het tweede kwartaal met 19% tot 81 miljoen euro, inclusief de vrijval van een voorziening van 11 miljoen euro.

Vooruitzichten

KPN ligt goed op koers en bevestigt zijn doelen voor de omzet, EBITDA, vrije kasstroom en dividend voor 2010. KPN handhaaft eveneens de verwachting in 2011 groei te realiseren van de EBITDA, vrije kasstroom en dividend per aandeel.

Dit persbericht is een korte samenvatting van de Engelse versie die leidend is. Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op www.kpn.com/resultaten.htm

Voor meer informatie: