Rijksoverheid



Vragen van de leden Smits en Jasper van Dijk (beiden SP) aan staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over gesjoemel met de kwaliteit in het VO en het HBO. (Ingezonden 27 juli 2010)


1
Wat is uw oordeel over het bericht waaruit blijkt dat scholen voor voortgezet onderwijs sjoemelen met eindcijfers om de goede naam van de school in stand te houden? 1)


2
Gaat u de voorbeelden onderzoeken die bij het AD bekend zijn van scholen "die de eindcijfers met één punt opkrikken of waar teamleiders gewoonweg de opdracht formuleren dat `maximaal 20 procent' van de leerlingen mag doubleren"?


3
Gaat u met de Algemene Onderwijsbond overleggen over de klachten die bij hen binnenkwamen over leraren "die zeggen onder druk te zijn gezet door de schoolleiding om prestaties van hun leerlingen op te poetsen"?


4
Is bekend op hoeveel scholen dit soort praktijken speelt? Zo ja, kunt u hiervan een overzicht geven? Zo nee, gaat u dit onderzoeken?


5
Wat vindt u ervan dat de woordvoerder van de inspectie over het sjoemelen met cijfers zegt: "Het is voorstelbaar, ik zie het belang ook wel"? Is dit het standpunt van het kabinet?


6
Is het toegestaan dat een school een maximum hanteert van het aantal leerlingen dat mag doubleren? Deelt u de mening dat dit onaanvaardbaar is, omdat het schadelijk is voor de kwaliteit?


7
Deelt u de mening dat het gesjoemel met cijfers een gevolg is van de angst voor een slecht imago? Kunt u uw antwoord toelichten?


8
Deelt u de mening dat bovengenoemde praktijken onaanvaardbaar zijn en dat hiertegen maatregelen genomen moeten worden? Gaat u onderzoek doen naar oplossingen? Zo nee, hoe voorkomt u dat deze praktijken worden voortgezet?


9
Wat is uw oordeel over de uitzendingen van EenVandaag, waaruit blijkt dat hogescholen makkelijk diploma's weggeven vanwege de diplomabonus? 2)


10
Bent u het er mee eens dat de vaststelling van een landelijk eindniveau in het HBO kan bijdragen aan de kwaliteit van het diploma? Zo nee, waarom niet?






11
Gaat de Inspectie de vele reacties en voorbeelden onderzoeken die binnenkwamen bij EenVandaag en Geenstijl? 3)


12
Bent u bereid onderzoek te doen naar de oorzaken van de problemen in het (hoger) beroepsonderwijs? Bent u bereid daarbij te betrekken: de schaalvergroting, de financiering, de intimidatie van docenten, de kwaliteit en het vrijblijvende eindniveau van de opleidingen?


1) Algemeen Dagblad, 24 juli 2010

2) EenVandaag, 20 en 22 juli 2010

3) www.geenstijl.nl, o.a. 20 juli 2010






---- --