KPMG

Dure hotelkamers worden steeds goedkoper

28|07|10 - Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder ruim 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier-en vijfsterren segment.

Hotelkamers in het luxe segment worden steeds goedkoper. Een kamer in een vijfsterrenhotel kostte vorig jaar nog maar 201 euro. In 2008 was dat nog 231 euro. Ook hotelkamers in viersterrenhotels werden goedkoper. De prijs van een kamer daalde vorig jaar met 8 euro tot 87 euro. Een kamer in een driesterrenhotel steeg licht, van 77 euro in 2008 tot 78 euro vorig jaar.

Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder ruim 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. De hotelbranche in Nederland zag de bezettingsgraad vorig jaar verder afnemen. In 2009 was sprake van een gemiddelde bezettingsgraad van 62,5%, een daling van 5% ten opzichte van 2008. Ook de gemiddelde kamerprijs daalde van 95 euro in 2008 tot 90 euro in 2009.

De totale opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels daalde met ruim 7.000 euro, van 51.557 euro in 2008 tot 44.332 in 2009. De daling van de bezettingsgraad deed zich vooral voor in het viersterren segment en in het bijzonder in Amsterdam en op Schiphol.

De bezettingsgraad in deze regio daalde met 4,6% tot 70,9% en ook de gemiddelde kamerprijs daalde fors, van 140 euro in 2008 tot 122 euro vorig jaar. De bezettingsgraad buiten Amsterdam en Schiphol daalde met 5,2% tot 60,8% en de gemiddelde prijs van een kamer van 87 naar 84 euro.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de verschuiving tussen de leisuremarkt en de zakelijke markt die al enige tijd te zien was, zich vorig jaar heeft doorgezet. "Van het totaal aantal boekingen had 49,8% vorig jaar een zakelijk karakter en 50,2% een vrijetijdskarakter", constateert Mark Kemper, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG.

Kemper: "Daarmee steeg het aantal vrijetijdsboekingen met 2,4%. Vooral in het vijfsterrensegment was vorig jaar een sterke stijging van het aantal vrijetijdsboekingen te zien ten opzichte van het zakelijke segment. Het aantal vrijetijdsboekingen in deze hotels steeg van 44,2% in 2008 tot 52% vorig jaar.

Als gevolg van de recessie en de dure euro nam het aantal gasten uit de Verenigde Staten verder af, van 5,5% tot 4,8%. Het aantal gasten uit West Europa daarentegen steeg van 26,6% in 2008 tot 28,1% vorig jaar. Het aantal binnenlandse gasten in de regio Amsterdam en Schiphol nam toe van 14,2% naar 25%."

Hotelkamers blijken steeds vaker bij het hotel zelf geboekt te worden. Het aantal boekingen door rechtstreeks contact met het hotel steeg vorig jaar naar 46,2%, een toename van 21% ten opzichte van 2008. Kemper: "Traditionele distributiekanalen maken in toenemende mate plaats voor internetgerelateerde en directe vormen van contact met het hotel.

Zo'n 20% van alle boekingen vindt plaats via de 'online third party bookers'. Het aantal boekingen via de eigen website van het hotel is iets teruggelopen en ook de touroperators en reisbureaus zakken verder terug in hun aandeel.

De onderzochte hotels zijn voor 2010 gematigd positief. Bijna 40% van de hoteliers verwacht een stijging van de omzet en zo'n 30% een stijging van de gemiddelde kamerprijs. Ook over de bezettingsgraad is branche redelijk positief.

Voor 2010 verwacht 49% een stijging van de bezettingsgraad. Deze verbetering zal in eerste instantie waarneembaar zijn in de Randstad. De regio's buiten de Randstad zullen zich later herstellen. Het herstel van de totale markt zal daarom niet eerder dan 2011 waarneembaar zijn."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved.