Gemeente Overbetuwe


Overbetuwe brengt Kwaliteitshandvest uit

28 juli 2010

Gemeente Overbetuwe brengt dit jaar een Kwaliteitshandvest uit. Hierin staan de beloftes die de gemeente doet aan haar inwoners op het gebied van dienstverlening. Voor de meest voorkomende producten en diensten zijn servicenormen bepaald over bijvoorbeeld de afhandelingstermijn. Het kwaliteitshandvest bevat ook een compensatieregeling. Het kwaliteitshandvest past in het proces van de gemeente om haar dienstverlening verder te verbeteren.

Compensatie

Als de gemeente zich niet houdt aan de servicenormen die genoemd worden in het kwaliteitshandvest, kan de klant compensatie verwachten. De compensatie verschilt per situatie: wordt de wachttijd bij de balie overschreden, dan mag de klant uitleg en een kopje koffie of thee verwachten. Komt de gemeente een afhandelingstermijn niet na en wordt hier niet tijdig melding van gemaakt, dan ontvangt hij of zij een VVV-cadeaubon.

Procedure

Het college van B&W heeft op 27 juli het kwaliteitshandvest vastgesteld. Op 7 september wordt de gemeenteraad geïnformeerd. Vervolgens wordt het kwaliteitshandvest in september eerst goed onder de aandacht gebracht van de medewerkers van de gemeente. Het wordt beschikbaar gesteld in de vorm van een boekje en op intranet. In een bijeenkomst wordt dieper ingegaan op de inhoud en de gedachte erachter.

Daarna zijn de inwoners aan de beurt. Via publicaties en de website worden de inwoners geïnformeerd over het kwaliteitshandvest. Tevens zijn exemplaren verkrijgbaar aan de balie.

De inhoud van het kwaliteitshandvest zal steeds verder uitgebreid worden. Waar mogelijk worden servicenormen ook aangescherpt om de klant beter en sneller van dienst te zijn. Daarnaast is er aandacht voor de meetbaarheid van de prestaties op de servicenormen.