Gemeente Binnenmaas

Wmo-cliënten in Binnenmaas tevreden over voorzieningen

Inwoners van Binnenmaas die gebruik maken van een Wmo-voorziening (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn daar voor het overgrote deel tevreden over. Dat blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat onlangs is uitgevoerd door SGBO, het onderzoeksbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

De gemeente is verplicht elk jaar zon onderzoek te laten uitvoeren. In Binnenmaas is het enquêteformulier naar ongeveer 800 Wmo-cliënten gestuurd, waarvan bijna de helft binnen de gestelde inzendtermijn heeft gereageerd. Het gemeentebestuur bedankt alle cliënten die de moeite hebben genomen het formulier in te vullen.

De meeste mensen die een Wmo-voorziening hebben, zijn ouder dan 75 jaar (57%). De top-drie van deze voorzieningen is hulp bij het huishouden, woningaanpassing/ woonvoorziening en tegemoetkoming in vervoerskosten.

Het onderzoek toont de rapportcijfers die de gemeente heeft gekregen van de deelnemers aan het onderzoek. Er is reden tot tevredenheid, al zullen er ongetwijfeld ook dingen beter kunnen. Zo scoort de gemeente een 7,4 voor de manier waarop de aanvraagprocedure voor een voorziening/hulpmiddel is geregeld en een 7,9 voor de hulp in het huishouden. Dit is een gemiddeld cijfer. Van de zorgaanbieders scoort Agathos het hoogste cijfer: 8,2, op de voet gevolgd door Trivalent met een 7,9.

De mensen die mee hebben gedaan aan de enquête zijn het minst tevreden over de vervanging bij ziekte en vakantie. Het lukt de zorgaanbieders niet altijd dit goed te regelen. Meer dan 95% van de mensen is tevreden of zeer tevreden over de medewerkers die de hulp bij het huishouden leveren. Het gaat daarbij onder meer om de kwaliteit van het schoonmaakwerk en de manier waarop de cliënten worden benaderd.

Hulpmiddelen

Een belangrijk onderdeel van de Wmo is Hulpmiddelen. Dat zijn bijvoorbeeld drempelaanpassingen, een traplift of een aanbouw aan de woning. Over de kwaliteit van de aanpassing is 94% (zeer) tevreden en 93% is (zeer) tevreden over de dienstverlening van de leverancier. Praktisch hetzelfde beeld geven de cijfers voor woonvoorzieningen als een douche- of toiletstoel. Van de cliënten die een verhuiskostenvergoeding hebben gekregen is 91 % (zeer) tevreden over de hoogte van de vergoeding.
Iets minder tevreden zijn de cliënten over rolstoelen en scootmobiels, dit percentage blijft net onder de 90. Tevreden tot zeer tevreden over de kwaliteit van deze vervoermiddelen is 87 respectievelijk 88 %. 9% van de geënquêteerden is zeer ontevreden over de keuzemogelijkheid van de rolstoel of de scootmobiel.
Het rapportcijfer voor de hulpmiddelen in het algemeen is een 7,4.

Meedoen

In de Wmo is meedoen een belangrijk begrip. Door ondersteuning en het gebruik van hulpmiddelen kan meedoen en zelfstandig blijven een stuk gemakkelijker zijn. Uit het onderzoek blijkt dat 68% van de mensen aangeeft dat de ondersteuning of het hulpmiddel er redelijk tot zeer veel aan bijdraagt dat zij zelfstandig kunnen blijven wonen en dat 81% vindt dat zij daardoor redelijk tot zeer veel kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Daar tegenover staat dat ongeveer 10% van de mensen vindt dat die steun of dat hulpmiddel er niets aan bijdraagt.

Meer weten over het onderzoek?

Het voert te ver om in deze rubriek het hele onderzoek te bespreken. Als u er meer over wilt weten, kunt u een exemplaar van het rapport opvragen of contact opnemen met mevrouw P. I. van der Bijl, tel. 078 633 45 54, e-mail pauline.van.der.bijl@binnenmaas.nl.