Wakker Dier zoekt Liegebeesten
(30 juli 2010)
Wakker Dier roept vandaag consumenten op om misleidende producten in te
sturen voor de Liegebeest Verkiezing 2010. Vaak doen verpakkingen
geloven dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de waarheid
heel anders is. Al wordt het niet met zoveel woorden beweerd, toch
wordt de consument op het verkeerde been gezet. Tot 20 augustus kan
iedereen misleidende producten insturen. Op
www.wakkerdier.nl/liegebeest-verkiezing.php kan men de voorwaarden voor
inzendingen vinden. Na 20 augustus kan heel Nederland stemmen op de
kandidaat Liegebeesten. De kandidaat met de meeste stemmen zal in
september de Liegebeest Trofee krijgen uitgereikt.
Liegebeest 2009: In 2009 was de reclame met Rob Geus: "Kalfsvlees, daar
word ik vrolijk van' de grote winnaar. Kalfjes worden direct bij de
moeder weggehaald, komen nooit buiten en veel van hen krijgen
bloedarmoede voor de export van blank kalfsvlees. Niks vrolijks aan
dus. Deze reclame verdween dan ook van de buis. Maar de verkiezing
telde meer successen: ook de verpakkingen van de Dulano worst van de
Lidl en de Groninger Metworst werden aangepast en zijn niet meer
misleidend. Met de vis van Albert Heijn boekten we een gedeeltelijk
succes. De sticker "Albert Heijn zet zich in voor duurzame visserij"
staat niet meer op bedreigde tonijn en andere `rode soorten' op de
Viswijzer. Helaas nog wel op de oranje soorten.
Met de Liegebeest-verkiezing schudden we heel wat mensen wakker! Kijk
maar naar de uitzending van Kassa over de verkiezing van 2009.
Stichting Wakker Dier