Ingezonden persbericht

WAKKER DIER ZOEKT LIEGEBEESTEN

Amsterdam, 30 juli 2010: Wakker Dier roept vandaag consumenten op om misleidende producten in te sturen voor de Liegebeest Verkiezing 2010. Vaak doen verpakkingen geloven dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de waarheid heel anders is. Al wordt het niet met zoveel woorden beweerd, toch wordt de consument op het verkeerde been gezet. Tot 20 augustus kan iedereen misleidende producten insturen. Op www.wakkerdier.nl/liegebeest-verkiezing.php kan men de voorwaarden voor inzendingen vinden. Na 20 augustus kan heel Nederland stemmen op de kandidaat Liegebeesten. De kandidaat met de meeste stemmen zal in september de Liegebeest Trofee krijgen uitgereikt.

Liegebeest 2009:
In 2009 was de reclame met Rob Geus: "Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van' de grote winnaar. Kalfjes worden direct bij de moeder weggehaald, komen nooit buiten en veel van hen krijgen bloedarmoede voor de export van blank kalfsvlees. Niks vrolijks aan dus. Deze reclame verdween dan ook van de buis. Maar de verkiezing telde meer successen: ook de verpakkingen van de Dulano worst van de Lidl en de Groninger Metworst werden aangepast en zijn niet meer misleidend. Met de vis van Albert Heijn boekten we een gedeeltelijk succes. De sticker "Albert Heijn zet zich in voor duurzame visserij" staat niet meer op bedreigde tonijn en andere 'rode soorten' op de Viswijzer. Helaas nog wel op de oranje soorten.

Met de Liegebeest-verkiezing schudden we heel wat mensen wakker! Kijk maar naar de uitzending van Kassa over de verkiezing van 2009.