Belgacom

Persbericht

Brussel, 30 juli 2010

Halfjaarresultaten Belgacom (+ commentaar van CEO Didier Bellens) Belgacom behaalt sterke resultaten in de eerste helft van 2010 De Groep verhoogt haar vooruitzichten voor de opbrengsten in 2010

De resultaten van de Belgacom Groep voor de eerste zes maanden van het jaar zijn sterk en liggen in de lijn van de vooruitzichten. De trend is positief met een stijging van 10,3% van de opbrengsten, die voor de eerste helft van 2010 3.305 miljoen euro bedragen (met uitzondering van de niet-terugkerende opbrengsten), het gevolg van de volledige consolidering van BICS en MTN ICS in de Belgacom Groep. In vergelijking met 2009 en zonder rekening te houden met de volledige integratie van BICS en een aantal regelgevende aspecten bedraagt de onderliggende groei van de activiteiten van Belgacom 0,9%.

De ebitda van de Groep stijgt met 0,5% tot 999 miljoen euro en de ebitdamarge blijft op 30,2% dankzij een strikte kostenbeheersing en de optimalisering van de marges.

De vrije kasstroom stijgt ten opzichte van 2009: 598 miljoen euro (2010) tegenover 362 miljoen euro.

Om leider inzake innovatie te blijven heeft Belgacom in de eerste jaarhelft al 376 miljoen euro geïnvesteerd. Belgacom investeerde bijvoorbeeld in een beter optischevezelbereik om het internet te boosten en het televisiebereik te verbeteren. Sinds juni 2010 is 75% van de Belgische gezinnen aangesloten op vezel (fiber to the curb).

Rekening houdend met de verhevigde concurrentie heeft Belgacom alle redenen om tevreden te zijn over haar bedrijfsresultaat. Dat resultaat is te danken aan de convergentiestrategie, de lancering van eenvoudige en transparante productaanbiedingen en doorgedreven flexibiliteit op het vlak van verkoop en installatie.

Blikvangers voor de eerste jaarhelft:

De packs oogsten steeds meer succes: tussen januari en juni 2010 gingen 180.000 packs over de toonbank. Het aantal tripleplayklanten van Belgacom bedroeg eind juni 741.000. Belgacom staat voor innovatieve digitale TV: dit kwartaal hebben 54.000 nieuwe klanten gekozen voor digitale en interactieve televisie van Belgacom. Het klantenbestand voor Belgacom TV is uitgegroeid tot 868.000 abonnees. Dat is een toename met 47% ten opzichte van vorig jaar. Deze sterke groei bevestigt het succesverhaal van Belgacom TV, dat intussen gezien wordt als een Europese referentie in de mediasector. Het internet werd geboost: de actie 'Belgacom boost het internet' is een succes, met 24.000 nieuwe klanten voor vast internet in zes maanden tijd. De consumenten hebben begrepen dat dit commerciële aanbod hun de beste prijs-kwaliteitverhouding op de markt biedt met meer volume en meer snelheid. Onze residentiële klanten, met inbegrip van die van Scarlet, en professionele klanten vormen samen een basis van 1.545.000 hogesnelheidslijnen. Op Enterprise -niveau is een verbetering zichtbaar: de bedrijvenmarkt werd vorig jaar het hardst getroffen door de crisis. Ook al is voorzichtigheid geboden, toch blijkt voor de eerste zes maanden van het jaar dat deze sector een keerpunt heeft bereikt. De tendens is veelbelovend voor mobiele en ICT-activiteiten, de neiging tot versnelling in het eerste kwartaal van 2010 wordt bevestigd in het tweede (+ 4,2%).
Belgacom ontwikkelt een specifieke aanpak voor zelfstandigen en kmo's. Het pas opgerichte bedrijf 'Belgacom Bridging ICT' ontplooit een IT-kanaal om het aanbod voor middelgrote kmo s te versterken. Een netwerk van 200 nieuwe lokale ICT-agenten staat klaar om tegemoet te komen aan de behoeften van zelfstandigen en kleine kmo s inzake hardware, software en cloud computing.

De Groep verhoogt dan ook haar vooruitzichten voor de opbrengsten in 2010.

Didier Bellens, Gedelegeerd Bestuurder van de Belgacom Groep:

"De tot nu toe behaalde zeer goede resultaten en onze vooruitzichten voor de rest van het jaar laten ons voor het volledige jaar hopen op een opbrengstengroei (zonder niet-terugkerende opbrengsten) van 9 à
10% (tegenover het oorspronkelijke vooruitzicht van 8 à 9%). Ook al zal het grootste deel van deze extra opbrengsten afkomstig zijn van onze businessunit BICS, die gekenmerkt wordt door een lage marge, toch blijven we rekenen op een ebitdamarge van 30% voor het volledige jaar. We blijven ons concentreren op de verbetering van de directe marge en de algemene kostenbeheersing. De capex zou volgens onze ramingen rond de 10% van de groepsopbrengsten moeten liggen, afgezien van de verlenging van de 2G-licentie.
1





Na de succesvolle internetboost en het verder doordringen van Belgacom TV in bekabeld gebied, zal de Belgacom Groep de komende maanden de focus leggen op haar mobiele aanbod. Belgacom biedt gsm- gebruikers de beste ervaring dankzij haar 3G-netwerk, dat het performantste van het land is (het bereikt
97% van de bevolking). Bij de klanten is het gebruik van mobiel internet met 60% gestegen ten opzichte van vorig jaar, maar Belgacom is ervan overtuigd dat er in deze sector nog groeimogelijkheden zijn.

Binnenkort lanceert Belgacom in haar directe verkoopkanalen een aanbod dat nog beter is aangepast aan de evoluerende noden van de klanten, en met exclusieve innovatieve producten, zoals de Samsung Galaxy. Belgacom wil ook het internetgebruik stimuleren via het nieuwe platform m.skynet.be en een vlottere controle van de factuur mogelijk maken via de mobiele applicatie 'Hello Proximus'.

De Groep zal het accent leggen op cloud computing en Machine 2 Machine, twee sectoren waarin Belgacom goed geplaatst is om oplossingen te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van de klant.

De Belgacom Groep blijft zich inzetten om de klantentevredenheid te verbeteren. De eerste indicatoren in dat verband zijn veelbelovend.


***

Meer informatie (voor journalisten) op de persdienst:

Jan Margot: +32 2 202 85 01 of +32 475 58 50 37 Frédérique Verbiest: +32 2 202 99 26 of +32 476 60 60 10 Haroun Fenaux: +32 2 202 48 67 of +32 476 60 03 33 Florence Coppenolle: +32 2 202 40 23 of +32 476 83 89 15

Meer info:

http://bgpa-fr.skynetblogs.be
http://twitter.com/belgacom_press


2






---- --