Tom Coronel

30 Juli 2010
Doel voor Tom Coronel in Brno: Goed scoren voor de zomerpauze

Met het vierde evenement binnen zes weken komt er komend weekeinde (31 juli en 1 augustus) een einde aan een drukke periode in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Na de races in Zolder, Portimão en Brands Hatch is het kampioenschap ditmaal te gast op het Automotodrom Brno in Tsjechië. Deze reeks wedstrijden is heel belangrijk in het kampioenschap, want na Brno staan er nog maar vier evenementen op het programma, zegt Tom Coronel, die dit jaar met een SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel deelneemt aan het wereldkampioenschap. Zolder was voor mij niet optimaal, maar in Portugal en Groot-Brittannië heb ik goed gescoord. Nu wil ik ook in Brno zoveel mogelijk punten pakken, zodat ik met een goed gevoel de zomerpauze in kan gaan. Begin september start dan de laatste fase van het seizoen.

Met een lengte van 5.403 kilometer is het circuit van Brno na Macau en Monza het op twee na langste circuit op de WK-kalender. De stad kent een lange autosporttraditie: al sinds 1930 werd er geracet op een spectaculair stratencircuit dat later werd genoemd naar Tomás Masaryk, stichter en eerste president van Tsjecho-Slowakije. In de begintijd behaalden beroemde coureurs als Louis Chiron, Hans Stuck sr. en Bernd Rosemeyer hier successen. Na de oorlog werd er gereden op een korter stratencircuit waar ondermeer het EK Toerwagens regelmatig te gast was. Het huidige permanente circuit werd in 1987 geopend en tal van internationale auto- en motorsportklassen houden er regelmatig wedstrijden.

Foto: SEAT Nederland

Het is een heel heuvelachtig circuit, waar altijd veel mensen komen, weet Tom Coronel. Autosport leeft er erg en zelfs als het heel warm is, blijven de duizenden bezoekers de hele dag op de heuvels zitten om naar de races te kijken. De karakteristiek van het circuit is niet erg goed voor de voorwielaangedreven SEAT Leon TDI, zo legt Coronel uit: Er zit een hele mooie flow in het circuit, het baanverloop is vloeiend, maar daar hebben wij met onze voorwielaangedreven autos niet zoveel aan. De resultaten van de afgelopen jaren laten zien dat de achterwielaangedreven autos in Brno bijna altijd in het voordeel waren. Inderdaad werden zes van de acht WTCC-races die er sinds 2006 plaatsvonden, gewonnen door autos met achterwielaandrijving.

Toch laat Tom Coronel zich door deze iets minder goede uitgangspositie zeker niet ontmoedigen. Welnee, ik ga gewoon als altijd proberen er het beste van te maken. In Brands Hatch was ik in beide races de op één na beste SEAT-rijder achter Gabriele Tarquini, en die is wereldkampioen en kent de auto als geen ander. Ik voel me steeds meer op mn gemak met de SEAT Leon TDI en ik wil de goede vorm vasthouden.

Foto: SEAT Nederland

De races op het circuit van Brno worden op zondag 1 augustus verreden om 12.05 en 13.20 uur Nederlandse tijd. De races worden uitgezonden via Eurosport. Het RTL GP WTCC-magazine, met speciale aandacht voor Tom Coronel, is volgende week te zien in het programma RTL GP van RTL7. Uitzendtijden zijn te vinden via de website www.rtlgp.nl.