Provincie Antwerpen


Pure Kempen, een uitdagend merk!


----------
Vzw RURANT krijgt van het Europees fonds voor Regionale ontwikkeling 230.000 EUR om van de Kempen een uitdagend merk te maken. Rurant werkt al twee jaar aan dit project samen met partners uit Meetjesland en Hageland. Nu gaat Rurant alleen verder en wil zij in de Antwerpse Kempen een uitgebreid aantal projecten realiseren.

Streekproducten uit de Kempen
Pure Kempen
Het merk "Pure Kempen" zal streekgebonden producten en diensten uit 46 steden en gemeenten in de Antwerpse Kempen promoten. Deze promotie heet "Regional Branding", wat betekent dat men een streek gaat positioneren als een merk. Rurale ondernemers en lokale uitbaters van onder andere horecazaken kunnen van het merk gebruik maken om hun producten en diensten aan te bieden. Het merk "Pure Kempen", is een identiteitsversterker en werkt als een economische hefboom voor de streek. In het buitenland is deze procedure van regional branding al erg succesvol gebleken, denk maar aan streken als Toscane (Toscaanse wijn) of de Provence (provençaalse kruiden). Dichter bij huis zijn onze Limburgse buren sterk in het promoten van hun streek en hun troeven, of kent u de Limburgse Vlaaien en het Limburgs fietsparadijs nog niet?

Concreet werkt RURANT samen met Toerisme provincie Antwerpen (TPA), Unizo en vzw Kempens Landschap allerlei initiatieven uit. Zo zal RURANT producenten van lokale producten aansporen om het label "Pure Kempen" te behalen. TPA gaat zal trachten om Pure Kempense toeristische trekpleisters te vormen en Unizo zal op zoek gaan naar typische streekcafés die Kempense streekproducten aanbieden en eetgelegenheden waar je de Kempen op je bord kan proeven.

EFRO in de Provincie Antwerpen
De subsidie is afkomstig uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) want Europa wil de landelijke gebieden aanmoedigen om van hun regio een economische hefboom te maken. Gedeputeerde Ludo Helsen, zelf afkomstig uit de Kempen en lid van het Comité van Toezicht dat beslist over de Europese subsidies, is tevreden met deze bijkomende subsidies voor RURANT : "Deze bijkomende subsidies geven de mogelijkheid om de Kempen verder uit te bouwen tot een sterk merk. Het uitbouwen en profileren van de streekidentiteit is immers zonder enige twijfel een belangrijke stimulans voor regionale ontwikkeling. Hierin spelen lokale lekkernijen een belangrijke rol: hoeve -en streekproducten verenigen mensen uit de streek, ze versterken de binding met de regio én bovendien vertellen ze vaak een fascinerende geschiedenis of traditie. Bovendien bevestigt de goedkeuring van dit dossier nog maar eens dat onze provinciale inspanningen op het vlak van de Europese structuurfondsen rendeert, en dat Europa werkt in de provincie Antwerpen."