Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Nieuwegein, 6 augustus 2010

Schoolvak stimuleert inzet voor goed doel Room to Read Leerlingen Bredero College zetten nationale sponsorloop Run2Read op

Middelbare scholieren van het Amsterdamse Bredero College hebben de afgelopen periode keihard gewerkt om de nationale Run2Read op te zetten. Voor het vak Villa Bredero werden een aantal leerlingen uit 4 en 5 VWO van de school uitgedaagd om een project op te zetten voor een goed doel. Ze bedachten een sponsorloop voor basisschoolkinderen waarbij geen geld wordt opgehaald maar sponsoren wordt gevraagd 2e hands boeken te verkopen via bol.com. De opbrengst van deze sponsorloop gaat naar Room to Read, een non-profit organisatie die vele duizenden kinderen in ontwikkelingslanden toegang geeft tot onderwijs.

Het Bredero College is een openbare school voor voortgezet onderwijs in Amsterdam-Noord. Tijdens het vak Villa Bredero staat zelfwerkzaamheid centraal. "We kregen opdracht een project te verzinnen voor een goed doel en dit project helemaal uit te werken",vertelt Isabelle Golofaro. "Het hele schooljaar hebben we toegewerkt naar de Run2Read op basis van ons concept en onze uitwerking. Wij hebben het idee voor de sponsorloop bedacht en hebben het uitgewerkt tot een website en een lespakket voor leerlingen, voorlichting en promotiematerialen voor de scholen en de ouders en een perspakket voor de media. Wat er nu staat, is een volledig uitgewerkte sponsorloop om te zorgen dat scholieren van alle basisscholen in Nederland meelopen zodat kinderen in landen als Nepal ook naar school kunnen."

Proefrun
Om de werkbaarheid van het idee te testen, benaderden de leerlingen een basisschool in de buurt. Met de Twiskeschool deden ze een 'proefrun'. De resultaten hiervan zijn gebruikt voor een verdere verbetering van het concept. De officiële Run2Read start in september. Zesduizend basisscholen in Nederland worden uitgenodigd om mee te doen. Het doel is om minimaal E 30.000 op te halen voor het goede doel. Hiermee kan Room to Read twee scholen bouwen van vier lokalen in Nepal, Laos of Sri Lanka.

Via reclamebureau Etcetera kwamen de leerlingen bij bol.com. Frank Huiberts, directeur Etcetera: wij vonden de gedachte 'door scholieren voor scholieren' heel aansprekend en zagen daarin een perfecte match tussen de leerlingen van Villa Bredero en het goede doel Room to Read dat bol.com ondersteunt. De mediawinkel bol.com is nu ruim een jaar partner van Room to Read wat inhoudt dat de winkel het doel op drie verschillende manieren steunt; via speciale cadeaubonnen, delen van de opbrengst van thematische boeken en doordat tweedehands verkopers (een deel van) hun opbrengst kunnen doneren. Voor ieder tweedehands product dat verkocht wordt, schenkt bol.com E1,- aan Room to Read, zo ook voor dit project. In totaal doneerde bol.com E180.000 in de eerste 15 maanden dat het Room to Read steunde.

"Het is schitterend om te zien hoe middelbare scholieren zo betrokken kunnen zijn bij kinderen in ontwikkelingslanden. Daarnaast is het natuurlijk enorm knap dat zij binnen een schooljaar een professionele sponsorloop op kunnen zetten. Bol.com hoopt dan ook dat de Run2Read een enorm succes wordt, zowel voor de leerlingen van het Bredero College als voor de kinderen in de landen waar Room to Read actief is", zegt Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com.

Uitwerking
"Voor leerlingen is het altijd spannend om een project te draaien met een professionele organisatie. Omdat er zoveel verantwoordelijkheid bij hen wordt gelegd, merk je dat het onderwerp enorm leeft. De leerlingen zijn erg enthousiast, bedenken steeds nieuwe ideeën en weten ook die voorstellen goed uit te werken. Zij zijn natuurlijk trots op het resultaat dat ze behaald hebben maar ook de begeleiders zien ze met de dag groeien in hun rol", zegt Milko Duker, docent aan het Bredero College en begeleider van het project.

Room to Read
Room to Read werkt vanuit de overtuiging dat onderwijs de socio-economische levensomstandigheden voor toekomstige generaties in ontwikkelingslanden zal verbeteren. Sinds de oprichting in 2000 veranderde de non-profitorganisatie het leven van 4.1 miljoen kinderen in negen ontwikkelingslanden door:


- 10.000 bibliotheken op te richten;


- 433 nieuwe kinderboeken in 20 lokale talen te publiceren in een totale oplage van meer dan 7.4 miljoen boeken;


- Voor bijna 9.000 meisjes meerjarige studiebeurzen te bekostigen;


- Ruim 1.128 scholen te bouwen;

Kijk voor meer informatie op: run2read.org of bol.com/roomtoread

(Einde bericht)

Trefwoorden
Bol.com, winkel, 2de hands, boeken, onderwijs, Amsterdam, Etcetera, reclamebureau, ontwikkelingslanden, sponsorloop, Room to Read, sponsoring, MVO



Ingezonden persbericht