Ingezonden persbericht

RECLAME CODE COMMISSIE: AH, STAAK VERKOOP STALMELK ALS WEIDEMELK

Wakker Dier vraagt AH nu echt de stap naar weidemelk te zetten

Amsterdam, 6 augustus 2010; De Reclame Code Commissie heeft Albert Heijn opgedragen de verkoop van haar melk onder het eigen merk 'van Hollandse Weide' te staken. De melk blijkt deels afkomstig van koeien die nooit naar buiten in de wei mogen en dat acht de commissie consumentenmisleiding. Wakker Dier heeft vandaag Albert Heijn per brief gevraagd deze blamerende uitspraak aan te grijpen om nu over te schakelen op echte weidemelk. Uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn niet bindend maar worden vrijwel altijd wel opgevolgd. De klacht was ingediend door een biologische melkveehoudster die zich stoorde aan de misleidende reclame. Voor biologische melk geldt daadwerkelijk een weidegarantie 'maar ik zie in mijn eigen provincie Flevoland amper een koe buiten lopen. Bijna alle gangbare koeien worden hier opgestald, dat doet me als biologische boerin pijn in het hart.'

Wakker Dier had over dezelfde kwestie in 2006 al een klacht ingediend maar werd toen niet in het gelijk gesteld. Sindsdien is de Reclame Code aangescherpt en wordt dergelijke reclame wel als misleidend gezien. Al jarenlang voert Wakker Dier campagne om de koe in de wei te houden. Ondermeer met de jaarlijkse koeiendans waarbij we consumenten uitnodigen te komen kijken als biologische koeien in de lente weer voor het eerst de wei in gaan. De introverte koeien gaan op dat moment helemaal uit hun dak met vreugdesprongen van plezier.

In Nederland komen steeds meer koeien nooit meer buiten. In Flevoland bijvoorbeeld naar schatting al meer dan de helft. Landelijk meer dan 300.000 koeien. Maar in de biologische landbouw is weidegang verplicht. Voor het welzijn en de gezondheid van de koe is weidegang erg belangrijk. Weidekoeien hebben ook minder last van uierontsteking, pootgebreken en klauwontstekingen en een betere vruchtbaarheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt melk van weidekoeien gezonder te zijn dan melk van stalkoeien. Zo blijkt dat biologische weidemelk zelfs 60% meer van het gezonde vetzuur Omega3 bevat en 38% meer CLA dan niet-biologische melk. Los van alle onderzoekscijfers geldt: een vreugdesprong van een koe zegt meer dan 1.000 woorden.

Naast biologische melk zijn er meerdere melk-merken die weidegarantie garanderen, maar naast weidegang heeft de biologische landbouw meer voordelen. De koeien eten beperkt krachtvoer, hoeven over het algemeen minder melk te produceren waardoor ze gezonder zijn en de koeien krijgen alleen antibiotica als het noodzakelijk is.



Ingezonden persbericht