Ingezonden persbericht


Persbericht

CNV Vakmensen

6 augustus 2010, Utrecht

------

CNV Vakmensen doet oproep aan transportwerkgevers

"Alle vrachtwagens standaard uitrusten met slim slot"

Alle vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een extra slot, die de kansen op een (nachtelijke) beroving een stuk kleiner maakt. "Die slimme sloten zijn sinds een paar jaar op de markt, maar ze worden tot mijn verbazing nog nauwelijks gebruikt", zegt Anton Meijerman van CNV Vakmensen. "Zo'n slot kost nog geen honderd euro, inclusief btw. Waar hebben we het over!? Het is echt onbegrijpelijk dat werkgevers zo weinig over hebben voor de veiligheid van hun chauffeurs."

De CNV-bestuurder doet een dringende oproep aan de werkgevers in het transport, KNV en TLN, om hier snel werk van te maken. Directe aanleiding is de brute overval op twee vrachtwagens op de A67, afgelopen maandag. "Maar wij vragen al langer aandacht voor de veiligheid van chauffeurs, bijvoorbeeld ook op de parkeerplaatsen langs de snelweg. De meeste vrachtwagens zijn slecht beveiligd, ze zijn zo lek als een rieten mandje. En dan te bedenken dat elke nacht duizenden chauffeurs ergens langs de weg de nacht doorbrengen. Het is vragen om problemen. Ik vind dat we er alles aan moeten doen om de veiligheid van chauffeurs te verbeteren."

Slimme sloten

Sommige vrachtwagenfabrikanten, zoals Daf, hebben inmiddels zelf een beter slot ontwikkeld voor de cabinedeuren. Daarnaast zijn er ook losse beveiligingssloten verkrijgbaar, die eenvoudig in elke vrachtwagen kunnen worden geplaatst. Een goed voorbeeld is de 'Truckdoorsafer', een beveiligingsgrendel waarmee de chauffeur snel zijn cabine van binnen kan afsluiten. Dit slot werd enkele jaren geleden ontworpen door vrachtwagenchauffeur Roelf Groenveld, nadat hij zelf slachtoffer was geworden van een beroving. Het slot wordt inmiddels op de markt gebracht door het Barneveldse bedrijf Asfra. "Van de directeur begreep ik dat het de Truckdoorsafer nog maar mondjesmaat wordt verkocht", zegt Meijerman. "Misschien speelt de crisis een rol, transportbedrijven zijn op dit moment huiverig met investeringen. Maar hallo, het gaat hier wel over de veiligheid van chauffeurs! Dan doe je als werkgever toch niet moeilijk over die paar tientjes!?"

Brief aan transportwerkgevers

Meijerman stuurt een brief aan de transportwerkgevers. "Ik verwacht van hen nu initiatief. We kunnen wel altijd naar de overheid wijzen, maar de eerste verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen ligt bij de werkgevers."


- - -




Ingezonden persbericht